Dagen mitt i veckan - onsdag

Dimman låg tät när jag i morse åkte till jobbet. Pärlbandet från bilarnas framlyktor som mötte mig syntes oändligt. Skönt var det då att färdas i rätt riktning. När jag körde utmed havet i Höllviken blickade jag snabbt ut över vattnet. Det gick inte att se så långt pga den täta dimman som fanns där.  Det jag ändå kunde se var klungor som av moln sakta guppande på vattnet. Det var svanar.
Bild från Wikipedia.
Resan fortsatte mot målet som var Falsterbo och jag steg in på min arbetsplats 30 minuter före första lektionspasset. Å sen gick hela dagen lång uti en enda fläng som det heter i barnvisan "Kungens lilla piga". Den visan sjöng mamma ofta med oss syskon när vi var små för över femtio år sedan. 
 
Nu är det åter kväll och vi har nyss ätit middag. Ärtsoppa och därefter veganska pannkakor med riven squash i och lingonsylt på toppen. Smarrigt! 
 
Veganska squashpannkakor
2 -3 port.
2 dl vetemjöl
1 msk chiafrön
1 stor nypa salt
2 msk rapsolja
4 dl mjölk, gärna soja-, havre- eller mandelmjölk
2 dl riven squash
 
------------------------------------------------------
Ur adventskalendern 2002
 
Julen och vintern är skön
men visst finns längtan efter våren grön.
 
Jag hade för några år sedan en liten kvarterskrog i Lund som hette Zeppelin. (1990-talet) En av de rätter som serverades där skulle kunna passa att servera en kväll nu inför julen. Tända ljus på bordet och en pastarätt på tallriken blir nästan som på julafton med Lady och Lufsen. Min rätt har dock en mera vuxen smak. På Zeppelin serverade vi även en pastarätt till barn som kallades för Pasta Lady och Lufsen och såg ut precis som bilden här nedanför. Den hade premiär hos oss på julskyltsöndagen 1994.
 

Pasta Zeppelin 4port.

   Koka tagliatelle till 4 personer enligt beskrivning på förp.

  Blanda följande såsingredienser i en kastrull och låt koka ihop någon minut.

  2 dl creme fraiche

1 dl mjölk

½ fiskbuljongtärning

  2 msk klippt dill 

citronpeppar

  Därefter läggs 100 g rensade räkor i och såsen värms upp. 

Lägg upp pastan i djupa tallrikar, häll såsen över och garnera med några laxromkorn eller lite svart kaviar samt en vacker dillkvist och en citronskiva.

----------

PS

Idag väljer jag att göra pastarätten vegansk och byter ut mjölprodukterna mot vegetabiliska, buljongen till en grönsaksvariant, räkorna hoppar jag över och tar istället tångrom i. Så lätt kan ett recept göras om efter ett nytt behov.

Taggar: Pasta Zeppelin, pannkakor med squash;

Kommentera inlägget här :