Kalendern 2021 - lucka 2

 
Ronneby är staden där jag idag mig befinner
och det bakas kakor som om min barndom minner.
Flensburgsgatan med backar så långa
leder till huset där mamma som barn dagarna skulle fånga.
Ett torg centralt i inlägget är,
på vilket sätt får du läsa här.
 
 
I släktforskningen görs tiden från förr tydlgare och efterhand kommer förståelsen mer och mer av sig självt om den påverkan personer, platser, kulturer och olika synsätt har haft eller har.
Igår handlade mitt inlägg om Nässjö där min pappa Runo Persson föddes men även jag och min farmor Astrid. Idag är jag i Ronneby där mamma Mona Johansson (1933 - 2017) föddes och bodde i många år. Första bilden idag är från 1947 och mamma är nyligen konfirmerad och har hamnat hos fotografen. 
 
Här är mamma Mona Johansson 14 år.
 
Mina efterforskningar att finna fotografen har gett resultat. Hon hette Helena Käck och hade en atelje vid staden Ronnebys Rådhuspark. Där var hon verksam med ytterligare några fotografer.
Nästa bild är från byggnaderna som låg utmed Karlskronagatan och hade utsikt ut mot Ronnebyån, den som leder ut till havet och passerar Ronneby Brunn på vägen.
 
Bilden är från http://www.blekingemuseum.se
 
I några vackra gamla hus med butiker i bottenplan och lägenheter däröver fanns fotografen. Längst till höger avslutas husraden med Ronneby Folkteater. Det huset finns kvar än idag men de övriga har rivits. Till höger om minnestenen riktar jag blicken och över fönstermarkisen finns en skylt som upplyser om att där finns en fotografiatelier. Strax höger om den har Ronnebys Mejeriförening mjölkförsäljning och ett Condis. Då drar jag mig till minnes hur mamma berättade att när hon gick i skolan som inte låg så långt ifrån det aktuella Condiset hände det att hon besökte det på lunchrasten. Där kunde man köpa vad som kallades för "bulle i bulle" och till den ett glas mjölk. 
 
 
 
Parallellt med Karlskronagatan och Ronnebyån löper Kungsgatan som är en gata gjord för kommers. Nästa bild är från 1945, två år före  mammas konfirmation alltså, när hon var tolv år. Bilden visar Kungsgatan i Ronneby och dess stora torg där det var torghandel och framförallt "Tosia Bonnadan" som är en marknad som infaller andra helgen i juli i Ronneby. Marknaden har funnits i cirka 150 år och är en av Sveriges största. 
Bilden visar hur bilismen tar större plats i våra samhällen, Gulf har hamnat precis i stadens mitt och delar yta med butiker, hotell och banker.
 
Bilden är från http://www.blekingemuseum.se
 
Om man går utmed Kungsgatan och tar nästa tvärgata till höger väntar en mycket vacker vy över Ronnebys kyrka.
 
 
Här är Heliga Kors kyrka där mamma döptes och sedan konfirmerades 1947. Kyrkans äldsta delar är från 1100-talet. Här är en visualisering över kyrkans utveckling under årens lopp.
 
Dagens recept
 
Mamma var mycket kunnig inom allt som hade med hushållet att göra och när det närmade sig jul bunkrade hon upp med mycket gott. Det bakades bröd och kakor i flera dagar. Jag har en del av hennes kokböcker och recept som jag gärna låter gå i arv till nästa generation. Dagens recept är på en havrekaka som går snabbt att baka och som passade bra på glöggfatet jag skrev om igår.

  
Havrekakor
20-24 st.
ugnen 175 grader och gräddningstid ca. 12 minuter
 
 100 g rumsvarmt margarin 
2 dl havregryn
1 tsk mald kardemumma
1 dl strösocker
1¼ dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
  • Sätt på ugnen och förbered 2 plåtar.
  • Blanda alla ingredienser i en skål och finfördela margarinet så det blir en deg.
  • Rulla små bollar av degen och fördela bollarna på plåtarna. (Kakorna flyter ut)
  • Grädda mitt i ugnen cirka 12 minuter.
 
 
Taggar: Havrekakor, Ronneby;

Kommentera inlägget här :