Trädgården hälsade mig välkommen åter

Över 8 plusgrader var det i Malmö idag. Det var nästan så solen ville tränga igenom molnen men den lyckades inte helt. Det härliga vädret bjöd ut mig till trädgården och efter en rundtur för att se hur långt växtligheten kommit blev det några timmars kroppsarbete. Trädgårdstunnan fylldes med löv, avklippta grenar och annat skräp. Nu står den redo att tömmas i morgon när sopbilen passerar vårt hus. Sedan är det bara att fylla den igen. Bra service det där att någon hämtar trädgårdsavfallet, visserligen mot en kostnad - men ändå.
 Vi tog idag även en tur till en av stadens båda sopstationer där större saker som skräpfyllda sopsäckar, gammalt virke och sådant som samlats på hög kastades. Idag gick det hyfsat snabbt och smidigt på stationen. Det sägs att påskhelgen brukar vara den stora trädgårdsrensardagen och att det då blir smått kaosartat på "soptippen". Skönt att inte behöva åka dit då.
Vid 15.30-tiden var det skönt att komma in och bli bjuden på kaffe som T. fixat. Han hade även varit iväg och köpt fikabröd. Sådant uppskattas!
En timmes bokläsande fyllde sedan på med positiv hjärnaktivitet då jag nu läser den fjärde och sista delen av Elena Ferrantes böcker om vännerna  Elena och Lilas liv i Neapel. En bokserie som är av sträckläsartypen men nu består ju livet av annat än bara läsande så det har ändå tagit lite tid att komma till den fjärde delen.
Jag kan känna en glädje av att bara gå in i bokens värld och försvinna bort i den för en timme eller så. Lite gammaldags må jag vara men jag väljer bort ljudböcker som kan vara ett smidigt alternativ. För min del är det något visst att hålla i boken och själv vända blad och bestämma läshastigheten eller bara ta en paus utan att behöva trycka på en knapp för detta.
 
Supersallad till middag
För någon vecka sedan fick jag en reklamskrift från MatHem i brevlådan och i den fanns ett recept som testades till vår middag idag. Det är hämtat från en bok som heter Happy Food - om hur mat och lycka hänger ihop. Författare är kocken Niklas Ekstedt och salladen var toppengod, fullspäckad med fibrer och sådant som våra tarmbakterier gillar. Receptet finns även på MatHems receptsida. Grynen jag använde var mathavre och istället för hasselnötter tog jag valnötter.
Jag kan inte direkt säga att jag blev "omgående" lycklig av maten men gott var det och mätt blev jag.