Svårt att sova

Har haft svårt att sova en tid och tror att det beror på att hjärnan jobbar och jobbar, stress alltså. Igår satt både jag och T. framför TV:n och somnade när vårt serieavsnitt var som mest spännande. Vi stängde av och jag trodde att sömnen skulle infinna sig direkt när huvudet hamnat på kudden. Men icke....
Slutligen gav jag upp och utnyttjade vakentiden till att göra veckans matsedel och lite annat. Resultatet kommer längre ner på sidan. Sömnen infann sig så småningom men om jag hade sällskap av några får vet jag inte. ;)
Efter frukost, tidningsläsande och småpratande runt bordet satte jag igång med köksarbete. Det var ett tag sedan jag bakade och med stundande helger kan det vara trevligt med lite fikabröd i frysen. Så efter receptletande plockades olika ingredienser fram. För att komma i lite stämning värmdes lite äppelbrygd från Kiviks musteri. Glöggen får vänta ännu någon vecka.
Så försvann några timmar och resultatet blev saffransbullar, lussekatter, biscotti, pepparkaksmuffins och ett grovt snabbakat matbröd med frukt och nötter i. Bakar och lagar mat med saffran gör jag året runt men det är ändå någor speciellt med saffransbrödet som förknippas med advent och jul.
Biscotti ska mina elever baka de kommande veckorna och jag använde samma recept hemma idag. Det blev en mindre sats med goda skorpkakor där jag använder torkade tranbär samt solroskärnor som smaktillsats. Självklart kan receptet mångdubblas om så önskas. 
Biscotti
20-24 st
ugnen ska vara på 200 grader först och sedan på 125 grader
 
45 g smör
1 dl socker
1 ägg
ca. 2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ dl solroskärnor
2 msk torkade tranbär
 
  1. Värm ugnen till 200 grader. Placera ett bakplåtspapper på en plåt.
  2. Rör matfett och socker poröst i en skål.
  3. Tillsätt ägget och rör kraftigt.
  4. Häll mjölet i skålen men blanda inte med resten direkt.
  5. Lägg bakpulver, tranbär och solroskärnor i mjölet. Blanda sedan allt till en deg.
  6. Ta upp degen på ett bord och dela den i två delar som rullas till längder som är ca. 20 cm långa.
  7. Grädda mitt i ugnen i ungefär 20 minuter.
  8. Ta ut plåten och sänk ugnsvärmen till 125 grader.
  9. Skär nu längderna i sneda bitar som är några centimeter breda.
  10. PLacera bitarna med snittytan uppåt på plåten igen. Torka dem i ugnen i 30 minuter. Vänd dem efter halva tiden.
  11. Förvara biscotti i en plåtburk i rumstemperatur.
 
Matsedel vecka 48
 
Måndag: Misofräst svamp, potatismos och bräckt sparris
Tisdag: Raggmunkar med lingon och coleslaw
Onsdag: Quornfärssås med pasta
Torsdag: Pumpasoppa med grovt bröd
Fredag: Kålpudding med klyftpotatis
Lördag: Bortbjuden på kalas
Söndag: Bönstroganoff med råris
 
 
Taggar: biscotti;

Kommentera inlägget här :