Raggmunkar av trött potatis

Måndagen är nu över och natten har lagt sitt mörker över mig, Det är dags att sova och katten Tindra har redan lagt sig tillrätta vid mina fötter. Ikväll har jag suttit och gjort statistik över hur skolans elever mår med tanke på det hälsoarbete vi jobbar med. En klass av 11 hann jag bearbeta. Det kommer att behövas ännu mycket tid innan jag är färdig för att redovisa resultaten.
Jag var ute i växthuset och vattnade tomater och annat som planterades igår och blev glad att ingenting verkade "ledset" av det nysatta. Är lite kyligare ute nu igen och måtte det inte bli frost.
I källaren fanns lite vårtrött potatis kvar och en del av det revs till dagens goda raggmunkar, resten får bli till soppa i morgon. Nästa gång jag köper potatis blir det färskpotatis. Mums!
Det hät receptet använde jag och det räckte till 2 personer plus matlådor till lunchen i morgon.
Raggmunkar
Ingredienser till 4 portioner
6 rårivna potatisar
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 ägg
5 dl mjölk
margarin till stekningen
Gör så här:

  1. Skala och riv potatisen.
  2. Vispa ihop mjöl, salt och hälften av mjölken.
  3. Blanda ner äggen och sedan potatisen.
  4. Späd med resten av mjölken.
  5. Smält margarin i en stekpanna och stek smeten som pannkakor.
  6. Servera med lingonsylt och grönsaker.

Kommentera inlägget här :