Söndagssummering

Sitter och tittar på en partiledardebatt på Tv just nu och hoppas kunna bilda mig en uppdaterad uppfattning om vad våra politiker och partier står för. Om mindre än ett år är det dags att placera min röstsedel på det parti som motsvarar mina åsikter bäst. 
Samtidigt som jag tittar och lyssnar knappar mina fingrar ner en sammanfattning av den gångna helgen i Skrivis hus.
Fredag
 Beställningen av livsmedel som jag sände iväg på torsdagskvällen levererades i en varubil när jag kommit hem från jobbet i fredags. Jag har sagt det förut och säger det igen, att det är så otroligt skönt att slippa lägga ner tid på att besöka butiker när tröttheten efter en tuff vecka hänger över mig. 
Varorna bars in av en trevlig chaufför och ställdes i hallen. Sedan var det mitt jobb att ta vid och placera allt på rätt platser. 
Om jag tittar på bilden som togs på de inköpta varorna i fredags blir jag lite extra nöjd. Där finns frukt och grönsaker som räknades som 2:a sortering och därför såldes till en betydligt lägre penning än annars. Jag visste inte vad som skulle komma i frukt- och grönsakskassarna utan köpte s.a.s. "grisen i säcken". Men som synes är det produkter av en mycket hög kvalitet. Merparten var till största delen ekologiska vilket var ett extra plus. Tänk om allt detta hade kastats och bidragit till det stora matsvinn som vi svenskar bidrar till. 
Nåväl, med utgångspunkt från det som ligger på bordet och sådant som redan fanns hemma snickrade jag sedan ihop veckans matsedel som finns sist i det här inägget.
Lördag
Eftermiddagste en regning dag var inte helt fel. Ett te som var smaksatt med granatäpple och hallon. Till detta en nötkaka som fanns i en kakburk på en kökshylla. Receptet finns här.
Rödbetsbiffar var lördagens middag. Fyra stora betor kom sonen hit med en dag i veckan. De var hemodlade och vägde ca. 250 g vardera. Av bara 2 stycken kunde alla biffarna på tallriken göras. Här är receptet jag använde och här är ingredienslistan. Jag tillsatte lite hackad brieost i biffarna också som smälte och gav extra smak.
  • 450 g rödbetor
  • 1/2 medelstor rödlök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 dl havregryn
  • 1 ägg
  • 1 msk fryst hackad basilika
  • ca 2 msk rapsolja
  • 2 krm salt
  • 1/2 krm svartpeppar
Till biffarna hade vi klyftpotatis och en kall yoghurtsås och sallad förstås.
Kvällens soffhäng med serietittande på Netflix tillsammans med T. var som vanligt trevligt. Den här kvällen hade vi varsin liten snackstallrik att mumsa på. Där fanns minimorötter, nötter, aprikoser och en chokladdoppad dadel. I små snapsglas fanns Calvados (godis för vuxna) som T. fick i present när han fyllde år. 
Söndag
Solsken och trädgårdsarbete, äntligen. Men så kom regnet igen, varvat med sol. For iväg för att tanka bilen inför jobbveckan. Vid macken var det en lång kö och det kan ha berott på att priset var 12.99 som idag kan anses vara ganska lågt.
En äppelkaka som bakades på lördagen blev god att ta fram till söndagens eftermiddagskaffe. Svenska äpplen från fredagens varuleverans användes och en vaniljsås gjord av havremjölk serverades till. I smuldegen hade jag använt havregryn också och det är så mycket godare än den vanligare degen som görs med enbart vetemjöl.
Smulpaj med äpplen
ugnen 225 grader
4 äpplen i mindre bitar
1 msk socker och 2 tsk kanel pudras över
Degen görs av:
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
½ dl kokos
½ dl socker
125 g smör
Cirka 20 minuter tar pajen i ugnen innan den är färdig.
 
Efter en dag med trädgårdsarbete och bostadsstädande mm kändes det lite smått lyxigt när kvällens middag sattes på bordet. Det var ett rotsaksmos med misofrästa champinjoner och ett grönsaksfräs. Ett glas italienskt öl i glaset blev det också. En fullpoängarmåltid blev det.
Efter den goda huvudrätten var det gott med en liten fruktsallad som garnerats med riven choklad.
Misofrästa champinjoner
2-3 port.
200 champinjoner i bitar
lite olja, till stekning
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 msk tamarinsoja eller annan soja
1 msk rödvinsvinäger
1 tsk agavesirap 
1 tsk brun misopasta
salt och peppar
Fräs champinjonerna med vitlöken i olja. Blanda resten i en skål och häll det sedan över champinjonerna. Låt det småputtra några minuter.
 
 
Nu blev det återigen ett inlägg fullt med matsnack och som om det inte räcker kommer här kommande veckas matsedel som baserats på fredagens varuleverans. Titta in här under veckan så delar jag med mig efter hand av recepten till rätterna.
Matsedel vecka 41
Måndag: Snabb chili med svarta bönor, mjukt rågbröd
Tisdag: Falafel, klyftpotatis, tsatziki, äppelsallad
Torsdag: Tomatsoppa, palsternacksmuffins
Fredag: Brysselkålspaj, rosensås
Lördag: Grönsaksbullar, stuvad potatis, tomat-och mazzarellasallad
 
Taggar: Smulpaj med äpplen, misofrästa champinjoner;

Kommentera inlägget här :