12 ägg i kartongen

Här ger T. våra höns lite extra godsaker som de uppskattar.
 
Våra hönor som nu har ruggat eller fortfarande ruggar förbereder sig för vinteruppehållet med sin äggläggning. Förhoppningsvis startar de upp till våren igen. Vi som fått njuta av deras goda ägg i över ett halvår tänker göra samma sak....inte rugga men ta uppehåll i äggätandet. I matlagning och bakning använder jag aldrig ägg men helgfrukostarna innehåller varsitt kokt sådant. Deras ägg är små och väger strax under 40 gram stycket och är mycket goda. Det har varit en lycka varje gång dörren till hönshuset öppnats och där har legat nya ägg. Men den senaste veckan har det varit tomt. De sista 12 äggen ligger nu i en kartong och ska avnjutas extra mycket. De kommer att fördelas på de närmaste tre helgerna sen blir det äggstopp. 
 
 
Inte för att jag måste utan bara för att det är kul utmanade jag mig själv igår att under en vecka ha med havre dagligen i det som serveras här. Jag började igår med att göra en müsli som det går att läsa om här. Det blev en stor glasburk där innehållet säkert kommer att räcka i en månad.
 
 
Havreutmaning 2 
Det är tjugo år sedan jag åt kött eller kycklig och saknar det inte ett skvatt. Men maträtterna som oftast innehåller kött gör jag ibland och byter då ut kött mot något annat. Olika sorters biffar är en sådan rätt och idag gjorde jag bönbiffar med en blandning av borlottibönor, vita bönor och kikärter. De mixades tillsammans med andra ingredienser som finns i listan nedan. Där ingick även havregryn och det kan man förstås ha i en köttfärssmet också om så önskas.
 
Bönbiffar
ca 3 port.
1 förp. kokta bönor av valfri sort (häll bort vätskan)
1 hackad gul lök
1 dl havregryn
½ dl ströbröd
2 msk växtbaserad grädde eller mjölkdryck
1 krm peppar
1 msk soja
ev. salt
 
Mixa och blanda allt.
Forma till små biffar och stek i olja.
 
Idag har det regnat ute och måltiden kändes passande till höstkänslan som finns nu. Tallrikarna som jag serverade på förstärker ytterligare husmanskostmaten fast i modern tappning. Servisen heter Sundborn och görs av Rörstrands.
Jag lovar att det smakade gott med biffar, potatismos, en liten klick hemkokt lingonsylt och ett grönsaksfräs av vitkål, morötter, squash, äpple och timjan.
 
När jag nu tittar på matbilden dyker det upp två ord från min barndom, bulsa och krösamos. Vet ni vad jag syftar på?

Taggar: Bönbiffar med havregryn;

Kommentera inlägget här :