Det är inte bara hästar som äter havre

Vecka 40 sattes punkt med att Kanelbullens dag firades. Sicket hittepå, men ett gott sådant! Jag hade tidigare i veckan bakat och lagt några påsar av de goda bullarna i frysen så det var bara att tina  till söndagskaffet.
I lördags gjorde jag ännu ett nytt experiment med min surdegsbakning, som utföll med ett lyckat resultat. Två degar gjordes där grunden som vanligt var hemgjord surdegskultur som nu har fått några månader på nacken. Mjöl, vatten, surdeg, salt och solrosfrön plus någon brödkrydda är vad jag använder. Brödet förbereds och bakas under över ett dygn. Allt görs med handkraft och kärlek för att resultera i ett underbart gott bröd. Då jag inte har en stenugn använder jag gjutjärnsgrytor istället. I lördags testade jag att baka ena brödet halva tiden med locket på och resten av baktiden utan lock. Det andra brödet bakades utan lock hela tiden. En bild togs när bara tio minuter gått av den totala baktiden på 70 minuter.
Bakgrytorna står i bakgrunden och slutresultatet blev tydligt.
Här har bröden fått vila en stund innan de delats. Själva texturen är densamma men höjden är så olika. Skorpan på brödet till vänster mycket knaprigare men innandömet smakade lika på båda bröden. 
Jag har fått en vinnare.....
 
Nya utmaningar
 
 
Varvat med trädgårdsarbete, släktforskning, bokläsande och annat har jag bestämt mig för att varje dag i en veckas tid få med havre i mathållningen på något sätt. Det inte så svårt att använda havre och jag gör det mycket redan men en utmaning ger mig möjligheten att tänka till lite extra. Då menar jag utöver havregrynsgröt, chokladbollar (bara till fest) och sådant. 
 
Från början räknades havre som ett ogräs men för sådär 2000 år sedan började det odlas. i sydeuropa. I Sverige började var vi lite senare och det började odlas här först på 1700-talet för att i hundra år bara öka i popularitet. Sedan minskade odlandet och vete tog över mer och mer. Nu har hälsotrender gjort att man fått ögonen på havret igen.
För en timme sedan satte jag in en plåt med müsli i ugnen, en del kallar det granola. När grynblandningen är klar och har svalnat ska jag tillsätta torkade äpplen och tranbär och så är frukostmüslin färdigt att kröna skålarna med havreyoghurten. Så lätt fixdes första dagens utmaning med havre. Bilden togs innan plåten sattes in i ugnen.
 
Müsli
ugnen 150 grader
 
Blanda allt i en skål och häll sedan ut det på en plåt. Grädda mitt i ugnen ca. 1 timme och rör då och då i blandningen. Den torkade frukten tillsätts efter att grynblandningen är färdig och har fått svalna.
 
10 dl havregryn
3 dl blandade nötter och frön som
solrosfrön, pumpakärnor, chiafrön, linfrön, sesamfrön
1 dl olja som är neutral i smaken eller någon egen favorit
2 msk vatten
2 msk honung (rörs ut i vattnet)
2 msk kanel
2 dl torkad frukt
PS
När jag numera bakar kanelbullar byter jag ut 25% av vetemjölet mot havregryn. Ingen märker det på bullarna jag har på bilden här i mitt inlägg och det påverkar inte smaken negativt - men det höjer näringsvärdet.
Taggar: Müsli, utmaning - havre;

Kommentera inlägget här :