DNA bekräftar att forskningen träffat rätt

Att få en DNA-träff från en person och på så sätt ytterligare kunna få bekräftat att släktforskningen hittat rätt är alltid kul. Så skedde idag.
Kvinnan på bilden har jag berättat om i ett tidigare inlägg.  Hon var min farmors mormor och hette  Augusta Amalia Svensdotter Berg (1841-1913). Dagens DNA-träff var från en ättling till Augustas äldre syster som hette Maria Charlotta och var född 1826. Deras gemensamma föräldrar var smedparet Berg som vistades i trakterna söder om Jönköping. 
Vid släktforskning är det inte bara namn, årtal och platser som är intressant utan även att kunna väva ihop släkterna och se gemensamma nämnare. Då kan DNA-tester vara till en god hjälp.
 
-----------------
Idag har det regnat en hel del i Malmö och därför passade jag på att vara inomhus och börja operation skrivbordsrensning. Det resulterade i att jag nu har ungefär halva skrivbordet helt pappersfritt och att en pärm tömdes helt på sitt innehåll. Jobbet ska fortsätta under morgondagen och tanken är att jag ska ha min släktforskarplats där. Många års lärarjobb har satt sina spår i form av papper, pärmar och lektionsplaneringar. Men nu är jag ett litet steg på väg... 
 
Mellan skurarna var jag och städade i hönshuset och det uppskattades av hönorna som höll mig sällskap med sitt kacklande. Tänk om jag kunde förstå deras språk!
 
 
Jag hade ingen potatis hemma och fick därför bege mig till en butik och där köptes en påse potatis av den mjöliga sorten King Edward. Av den gjorde jag sedan potatismos som serverades till nystekta bönbiffar med champinjoner och malda solrosfrön i. Lite solsken på tallriken blev det också i form av rivna morötter. Jättegott!
 
Bönbiffar med svamp och solrosfrön
4 port.
 
1 gul hackad lök
200 g färska hackade champinjoner
1 msk rapsolja
1 dl finhackade eller mixade solrosfrön
1 förp. kokta svarta bönor (ca 3 dl)
2 msk majsstärkelse
2 tsk sojasås
1 dl ströbröd, gärna panko
1 tsk salt
2 tsk torkad timjan
svartpeppar
olja att steka biffarna i
 
  1. Börja med att fräsa lök och champinjoner tills svampen inte vätskar sig längre.
  2. Blanda sedan alla ingredienser i en matberedare eller mixer.
  3. Klicka därefter ut smeten till biffar i en stekpanna och stek i lite olja.
 
Taggar: Bönbiffar med svamp och solrosfrön;

Kommentera inlägget här :