Týsdagr

Tyr illustration
Krigsguden Tyr
Läs mer om gammal nordisk mytologi här.
 
Det är alltså tisdag och dagen har fått sitt namn efter asaguden Tyr. Tyr var en krigsgud inom asatron och han ansåg att heder och rättvisa var viktigt. Tyr lär ha blivit av med sin ena hand då han var med om att kedja fast Fenrisulven. 1911 gjorde John Bauer en illustration av händelsen i en av sina böcker om Nordisk mytologi. 
 
Nu är det kväll och min tisdag har varit bra. Sensommarvärme har det varit i Malmö vilket betydde t-shirt och sommarbyxor. Privat är jag inte på krigsstigen som Tyr mer än att jag legat på knä för att dra upp vissa växter som spritt sig mer än jag vill. Hallonbuskarna har jag också tampats med när de skulle beskäras och deras små irriterande taggar gillas inte. I växthuset plockades några kilo mogna druvor som nu blandats och krossats med druvor från frysen till höstens första vinsats. Våra druvor som växer utomhus behöver minst en månad till på sig för att mogna.
 
 
 
Kvällens middag blev en vegansk medelhavspaj med färs, soltorkade tomater, oliver och annat gott. Ingen äggstanning men det behövs inte till den här pajen. Jag serverade den med en currysmakande kall sås till. Det blev mat som passade till dagens sommarkänsla. Här är receptet jag använde.
 
 
Det växer fortfarande så det nästan knakar i pallkragarna. På bilden är en squashplanta på rymmen. I år har det varit många blommor men inte så mycket squash i mina odlingar. Kanske kommer de nu på sluttampen.
Taggar: Medelhavspaj;

Kommentera inlägget här :