Än är det inte höst i Skåne

Hösten infaller när det i fem dygn varit högst tio grader under dygnet. Visserligen är nätterna kallare nu men dagarna håller fortfarande över femton grader här i Malmö. 
 
Idag väntar beskärning av vårt äppelträd. Förra året var jag ivrig med sekatören och beskar det för kraftigt. Detta ledde till en massa vattenskott som jag nu måste rensa bort. Solen skiner härligt så det blir att förena nytta med nöje under arbetets gång. Nöjet är att insupa solens strålar innan det är dags att gå i ide.
 
 
Jag har kommit igång ordentligt med släktforskningen igen. Nu rör jag mig på platsen Konungsö i Barnarps socken söder om Jönköping. Där fanns ett Bergslagshemman med personer som var anfäder till med mig. Jag har nu kunnat blicka tillbaka till 1600-talet men vill ha mera information så sökandet fortsätter i gamla böcker, kartor och andras forskning. Spännande är det!
Lantmäteriet som har kartor av alla de sorter är en guldgruva med sina historiska kartor som även kan beställas digitala kopior av. De har bl.a. en Geografisk karta över Jönköpings län och härader. Där återfann jag Tveta härad från 1674 och minsann Konungsö finns med där. Jag har gjort ett litet klipp från den större kartan, som finns tillgänglig på Lantmäteriet.
Samla information är en stor del av släktforskandet för att kunna förstå tiden då våra anfäderna levde.
 
 
Igår tog T. och jag en cykeltur till Alnarp som ligger norr om Malmö och tillhör Lomma kommun. Då det bara är strax över en mil dit var vi framme på cirka trettio minuter. Alnarp är förutom en tätort med fina äldre byggnader även ett stor park och ett Lantbruksuniversitet. Jag tog några bilder när vi "turistade" oss runt i miljön.
 
Huvudbyggnaden, Slottet, är från 1859-1862. 
 
 
 
 
Den stora parken runt Slottet har stora gräsytor och cirka 2500 olika sorters träd och buskar med namnskyltar på. Eken på bilden ovan lär ha varit magnifik under sina dagar men lika imponerande som stor torr stubbe. Undrar när trädet var ugnt?
På en gräsmatta var en minnessten rest av lärjungarna till föreståndaren Hjalmar Nathorst som var nitisk över sitt arbete för att främja det svenska jordbruket.
Alnarp har en månghundraårig historia att berätta från medeltiden och framåt. Till en början var det en dansk sätesgård, en kungagård. Läs här
 
Med Alnarp i färskt minne går jag nu ut till den egna lilla täppan för att beskära äppelträdet.
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :