Regnet det bara faller ner.....

Förra veckan sken solen en hel del även om det var blåsigt och småkallt. T. hade semester och då var jag snabbt framme för att boka in honom som hantverkshjälp. Det resulterade i att våra hönor nu har fått en större inhägnad utegård. T. snickrade och jag satte upp nätet. Resultatet blev bra och nu återstår bara lite kosmetisk finish. Det var kul att se när den nya ytan skulle inspekteras av hönorna och de tycktes gilla vad de fick. Tänk att få komma ut på lite grönbete, precis som när det är kosläpp!
Ett kasserat däck har fyllts med fin sand till ett hönsbad men jorden i rabatten lockade mera vid invigningen. Den var varm att "gosa" ner sig i men sanden lär säkert upptäckas snart och då blir det kanske spa hela dagen lång. 😉
 
Det produceras ägg varje dag, ibland ett, ibland fyra så för att få energi nog till detta imponerande arbete jobbar Lilla My, Busan, Snorkfröken och Hatti hela dagarna för att hitta godsaker i marken, men de får också hönspellets och varje dag ger jag dem dagens salladsfat. Beroende på vad vi har hemma kan tillgången vara lite olika och uppskattas väldigt mycket. Så fort knäppet hörs då jag öppnar köksdörren kommer alla fyra springande och möter mig vid sin ingång.  Kakakaka maaaaat.....
Här är ett exempel på hönssallad med majs, solrosfrön, gurka och dagsgammalt hembakat surdegsbröd. Grönkålen hängs upp och de älskar att slita bitar från stjälken.
För någon dag sedan låg det ett miniägg i ett rede. Det var första gången hos oss men då det finns många bra nätsidor för "hönstokiga" hittade jag bra förklaringar till detta fenomen. Det lilla ägget vägde 4 gram mot de större som vägde 35. Det är inga stora ägg i normala fall heller då vi har dvärghöns.
 
 
Kaffe eller te?
Jag tycker om båda dryckerna och en dag utan den effekt som de ger resulterar i huvudvärk. Så är det när man blir beroende........
När jag på vardagarna är ensam hemma blir det frukostkaffe som T. redan fixat och hällt på en kanna. 💕Många dagar räcker det med den dosen men ibland får jag ett sug någon gång på eftermiddagen och då väljer jag oftast en mugg med te istället. Det finns så många sorters te att välja mellan och vi har en hel hylla med olika sorter, mest lösviktste men även påste.
Här står en del av vårt teinnehav.
 
Igår rengjorde jag hyllan och burkarna och då blev det lite doftande på alla goda tesorter. Det blir så lätt att vissa sorter plockas fram oftare än andra, som Mammas Mirakel. Därför tog jag igår beslutet att ha veckans te på en speciell plats. Först ut blev ett som jag valde för den söta burkens skull, med insekter som vill ha både sol och regn. 
Nu har jag precis druckit sista dropparna ur min temugg. Black Rose är ett te från Lipton som är en stor tetillverkare sedan slutet på 1800-talet. Jag är osäker på om de fortfarande säljer just den tesorten för den fanns inte på deras websida.
 
 
Till mitt te serverade jag mig skorpor och fullkornsdigestive och inte sådan lyx som det bjöds på i förra veckan när Agnes besökte oss. Hon vill baka något helt själv som vi sedan kunde ha till fika ute i trädgården. Är man nio år och gillar choklad så var valet inte så svårt. Vi tog fram ett recept, jag satte på ugnen och plockade fram ingredienser. Sedan fixade hon resten - med bravur.
Kladdkakan serverades med fruktsallad och havreglass. Så gott!
Taggar: Kladdkaka;

Kommentera inlägget här :