Påskveckan

Regn och rusk utomhus inbjuder till släktforskning och gitarrspelande inomhus. Jag har lovat min mycket duktiga gitarrspelande sambo att jag ska lära mig klinka lite gitarr till husbehov. Han har ett stort tålamod med mig ska sägas. Nyss kom han och överlämnade text och ackord till en låt av Cat Stevens som kanske kan läras in. Håll tummarna för mig!
 
 
Vad gäller släktforskningen som bedrivs både på min pappas och mammas sida tycker jag om att skriva ihop texter om personer och få in dem i olika historiska sammanhang. Det råkar vara så att i många av släktleden finns det personer med mer eller mindre kända namn som det finns mycket fakta om som kan letas fram. Igår blev jag färdig med en historia kring familjerna:
Funck - Depken - Anckarström
En man med namnet Anckarström är extra aktuell idag då det är 229 år sedan Gustav den III dog. 
 
 
Den här veckan har min kära sambo T. semester och det känns trevligt med lite sällskap på dagarna. Nyss åt vi middag med kaffe och nybakade kanelmuffins efter. Jag rensar då och då bland alla recept som använts under min tid som hemkunskapslärare och då recepten är anpassade för små hushåll används de nu igen. Muminmuggen passar dagens gråmulenhet och fylldes med gott kaffe samt havremjölk.
 
Kanelmuffins med äppelklyfta 6 st.
ugnen 225 grader
 
1 ägg 
1 dl socker
½ dl rapsolja
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 dl havremjölk
1 litet äpple i klyftor
  1. Sätt på ugnen och ställ muffinsformar på en plåt.
  2. Vispa ägg, socker och rapsolja så det blir pösigt.
  3. Lägg undan vispen och rör resten av ingredienserna i skålen.
  4. Häll mjöl, bakpulver och kanel i en hög i skålen innan det blandas ihop.
  5. Tillsätt slutligen mjölken och blanda försiktigt.
  6. Placera smeten i muffinsformarna med hjälp av skedar. 
  7. Lägg en klyfta äpple i varje muffin.
  8. Grädda mitt i ugnen ca. 10 minuter. 
 
 
Taggar: kanelmuffins;

Kommentera inlägget här :