Grönkål och sittövningar

Veckorna rullar på i maklig takt och nu är det måndag igen. Ett vårtecken från idag är att trädgårdstunnan tömts för första gången den här säsongen. Jag hade inte fyllt den till brädden som det säkert blir framöver men det var en positiv känsla att ställa fram tunnan vid tomtgränsen. 
Igår började jag klippa vårt äppelträd men nådde inte upp till toppen så det får snart bli en vända till med sekatören och en stege. Härligt att vara på gång igen........
Det märks att våra hönor uppskattar när vi är ute mer i trädgården intill deras hus och gård. Glädjen blir stor när de nu nästan dagligen får grönkål som övervintrat och de börjar gärna att äta innan jag ens hunnit fästa upp kålen till dem.
Med början högst upp och sedan högervarv står Hatti, Snorkfröken, Busan och Lilla My.
 
Då någon i släkten är i "väntans tider" har jag påbörjat en stickad gåva till henne. Omedvetet valde jag ett garn vars kulör matchade den film jag tittade på under tiden som fingarna arbetade. Filmen Emma baserar sig på en roman av Jane Austen och kan upplevas som rena feelgoodfilmen. Men den kan också få igång tankarna på hur kvinnosynen kunde vara förr och att det ändå skett förändringar genom åren. På tal om det, är det den Internationella kvinnodagen idag.
 
Min äldsta dotter har tipsat om en träning som TV4 visade för en vecka sedan. Övningen visar hur benstyrkan förändras med stigande ålder. Allt går ut på att man ska ha en stol bakom sig och nästan sätta sig på den och sedan direkt ställa sig igen. Detta ska göras så många gånger man orkar på en minut. Jag lovar att det är skitjobbigt och att en minut är länge. 
 
 
 
Något annat som pågår här är gitarrlektionerna som T. har med mig och några av mina barnbarn. Det är inte lätt alla gånger men de tappra barnen kämpar på och det går framåt. Igår var det ackorden D och A som det nu ska övas på. Från att till en början ha en digital grupplektion kändes det bättre att ha individuella digitala sådana. Det tar mer av hans tid men ger varje elev möjligheten att få hjälp på ett bättre sätt. Tack T. för att du delar med dig av ditt kunnande. 😍
 
 

Kommentera inlägget här :