Sitter du här i mörkret?

Så lyder sista meningen i spänningsromanen Terapeuten som jag påbörjade igår och läste färdigt idag. Författaren heter Helene Flood och boken utspelar sig i och runt Oslo. Det var längesedan en bok fångade mig så med sin laddade spänning. Sara som är huvudpersonen är en terapeut med egen praktik hemma i bostaden. Hennes man Sigurd är arkitekt och de har fått ärva ett gammalt hus som de renoverar. Men så försvinner Sigurd och mystiken tätnar, fotsteg i natten, en pistol som försvinner, vem går att lita på och vad hände i Krokskogen.
En mycket bra bok!
 
Jag har nu plockat fram en ny bok som ska läsas och det blir ännu en om mörker. Det är en deckare som utspelar sig under 1930-talet där en mordutredning ska äga rum i Uppsala. Boken börjar:
"Runtomkring honom var allt svart."
 
Nu upptog läsandet inte all min tid idag utan här har även bakats veganska äppelmuffins, gjorts granola, sjungits för min födelsedagsfirande dotter och en hel del annat. 
Det är så härligt att börja dagen med frukost på altanen med solsken och ljumma vindar. Efter lunchen försvann solen och det mulnade samtidigt som temperaturen sjönk några grader. Då passade jag på att baka och senare öva lite på gitarren innan middagen skulle tillagas.
Jag hittade till en mycket bra bloggsida "live slow run far" som drivs av  Michael och Sophia Miracolo. De bor på en ö i Stockholms skärgård och lever med en filosofi liknande min vad gäller maten. Den ska vara växtbaserad, klimatsmart och självklart god. De odlar mycket själva och försöker leva så hållbart som möjligt. Deras muffinsrecept testades men med två ändringar. Det skulle vara 2,5 dl socker i smeten och jag minskade detta till 1,5 dl. Dessutom struntade jag i den sockriga toppingen på varje muffin. På så sätt blev det lite nyttigare bakverk utan att göra avkall på smaken. Detta kunde konstateras då vi provsmakade efter middagen.
 
 
 

Kommentera inlägget här :