Efter midsommar

De sista dagarna innan juni månad stänger för det här året har bjudit på värme och sol men nu lär regnet lura i vassen. Samma uttryck kan användas om den politiska situation Sverige befinner sig i just nu. Med en misstroendeomröstning som sänkte de sittande rödgröna styrande pågår nu talmansrundor för att se vilka som får ta över taktpinnarna i vårt land. Jag vet vad jag tycker och hoppas på men om det blir så återstår att se.
 
 
Midsommar har vi firat med traditionsenlig mat och dryck. Vi valde tångromsröra istället för sill och en potatissallad istället för färskpotatis (se recept nedan). Köttbullarna gjordes av Anammas vegofärs. Äggen på bordet var våra hönors bidrag till knytkalaset.
 
 
Dagen innan midsommarafton hade jag födelsedag som inleddes med en trädgårdsfrukost. Jordgubbarna plockades runt husknuten och granolan var hemgjord. Så gott!
 
Jag tyckte ändå att en så udda siffra som min dag hade i år var väl ändå inte så mycket att fira men ack vad jag bedrog mig. Telefonen ringde med sångfåglar på tråden, blomsterbud ringde på dörren och paket hämtades på en utlämningsplats. Det numera vanliga sättet att fira på Facebook höll mig sysslsatt en stor del av dagen. 
Ett STORT TACK till alla som tänkte på mig, det gladde mig så mycket!
 
 
Punkt sattes för midsommar och födelsedag för det här året med en teatime där även Hasse var bjuden. 
 
 
Nu är det vardag igen och en ny bok har påbörjats som utspelar sig i katastrofernas tid. Författare är paret Thomas Engström och Margit Richert. 
Så härligt det är att sitta i skuggan under vinrankorna och vända blad medan hönorna chillar i sin gård bakom mig. Direkt solljus undviker jag numera men om det beror på ålder, erfarenheter och att lyssna på vetenskapen eller en kombination av allt behåller jag för mig själv.
 
 
Recept på min potatissallad
Receptet har jag gjort och använt många gånger, både i hemkunskapen och hemma.
 
 
 
Taggar: potatissallad;

Kommentera inlägget här :