Sommarlitteratur och vattenstänk

Ännu en bok har påbörjats och dess titel passar en solig om än blåsig sommardag som idag. Mitt mål brukar vara att hinna med minst tio böcker varje sommar och det här är den nionde sedan maj, så jag kommer med all sannolikhet nå målet i år.
"Ett jävla solsken" är en biografi av Fatima Bremmer om Ester Blenda Nordström (1891 - 1948), rikemansdottern som blev en journalist, klädd i byxor och kringresande på sin motorcykel. Hon var säkert Sveriges modigaste reporter när hon var som mest aktiv och hon reste över fyra kontinenter för att göra reportage till Svenska tidningar. I oktober 1948 dog Ester Blenda Nordström i sviterna efter en lunginflammation.
2019 och 2020 hade Skarhults slott som ligger i närheten av Eslöv en utställning om Ester Blenda och vill du veta mer om henne så  läs här om utställningen.
Bok nummer åtta som jag nyss läst ut var "Den saknade systern" av Lucinda Riley. En riktig tegelstensbok och den sjunde boken i en serien om de sju systrarna. Varje bok handlar om olika systrar där alla blivit adopterade och där deras adoptivfar nyss dött. De söker då efter sina biologiska rötter som finns på olika platser i världen.Författarinnan Lucinda Riley dog endast tre veckor efter att den sjunde boken gavs ut, den 11 juni 2021. Strax efter hennes bortgång meddelades det att hennes son kommer att sammanställa en åttonde och avslutande bok i serien om systrarna. Hans mor lär ha invigt honom i sina tankar kring en kommande bok och samlat på sig material till den.
 
Bad hör sommaren till
 
Även om jag själv inte tillhör de stora badfantasterna så är det kul att titta på när barnbarnen tjuter av glädje då de gör volter eller simmar i en pool inte så långt härifrån. De är så kunniga och har så skoj!
Vid ett besök igår doppade jag fötterna i vattnet och förväntade mig lite kyla men det visade sig vara 30 grader varmt. Annat var det när jag själv som sexåring gick i simskola. Det var i kallbadhuset i Handskerydssjön i Nässjö (se bilden) .Ett kallbadhus innebar att bassängerna var byggda i huset som stod på pålar direkt i sjön. När simsäsongen började var det ganska kallt i vattnet och vinden kunde blåsa ordentligt men det var bara att bita ihop. Jag kommer än idag ihåg känslan när jag upptäckte att det fanns fisk i bassängen. Sådant slipper barnen idag i de skyddade poolerna på hemmaplan.
 
Min mamma kunde inte simma och berättade att hon aldrig fick vara med på simlektioner för sina morföräldrar som hon bodde hos. Då bodde hon ändå i Ronneby vid havet men hennes egen mor som dog 1940 tyckte om att vistas i och vid vatten. Bilden visar min mormor Gulli (20/7 1905 -  23/7 1940) när hon var i femtonårsåldern och tog en paus på en sten i Blekinges vatten. (ca.1930)
 
 


Kommentera inlägget här :