Ord som upplyser mig om en svunnen tid

Jag skulle göra en rotfruktsgratäng och skulle skala samt skiva olika rotsaker. Jag satte mig därför i trädgården då denna syssla kunde göras utomhus i skuggan under ett träd. Rotsakerna var egenodlad potatis i sällskap av gulbetor, morötter, palsternacka, kålrabbi men även en bit purjolök. 
Som sällskap startade jag en pod på mobilen. Anders Lundin som gjort sig känd både via radio och Tv är även utbildad historielärare och har ett behagligt sätt att förmedla sina kunskaper på. I många avsnitt av poden Svenska folkets historia kan man lära sig eller fördjupa sina kunskaper om ett Sverige som varit. I avsnitten berättar han om ett ämne eller en händelse, oftast tillsammans med någon "expert" på ämnet. 
Där satt jag med mina rotsaker i en vattenskål och förflyttades till 1700-talets Stockholm. Poden handlade om "Barn för länge sedan", och hur synen var på de små då. Det berättas om barnhus, spinnhus, stölder, barnarbete och godsakslängtan. Har du en halvtimme över så rekommenderar jag dig att lyssna på något avsnitt ur Svenska folkets historia. Passa på att ta en promenad, göra en rotfruktsgratäng eller slut bara ögonen och luta dig tillbaka i en skön stol och res i tiden.
 
 
bild av barnhus
Så här såg barnhuset på Drottninggatan 158 i Stockholm ut. Det byggdes på 1630-talet och revs 1885. På Riksarkivets websida finns mer att läsa om huset där uppfostran skulle ske av föräldralösa barn och andra barn vars föräldrar inte klarade av att försörja dem. 
 
 
Den färdiga rotfruktsgratängen serverades med biffar gjorda av röda linser och anammas formbara vegofärs. Mat som ger bra näring men också är snäll mot miljön. Klimatsmart alltså!
 
Taggar: Svenska folkets historia;

Kommentera inlägget här :