Ni får tycka vad ni vill....

..... men jag gillar inte vintern.
 
Februari kom med snö och kyla till vår stad.
Härligt är då att värma sig med mat som gör kroppen glad.
 
Den skånska vintern är verkligen ingenting njutbart. Här blåser så gott som alltid så även om det inte är många minusgrader blir kyleffekten desto större med vindarnas påverkan. Var ute och hämtade in veckans reklamhög i brevlådan och det räckte för att få kalla händer. Nu tinas de med hjälp av en mugg varmt te som jag kan hålla i. Snart är det dags att gå ut till hönorna och byta deras vattenbehållare igen. Vattnet fryser ganska snabbt och det är viktigt att de har tillgång till vätska hela tiden. Idag gick alla fyra in i sitt hus till min glädje. Hönor tycker inte heller om vindarna även om just den rasen vi har klarar många minusgrader. 
 
 
Idag är det grönt ingefärste i koppen.
 
 
Igår flög sonen hem till London efter att ha varit här i tre månader. När han tagit prover som visade att han inte har corona for han iväg hem igen och nu dröjer det säkert länge innan vi ses live. Jag lyssnade på en läkare i morse som trodde att det kommer att ta minst till årets slut innan livet kan återgå till något som liknar det vi hade innan viruset började påverka så mycket i våra liv. Så vad har vi för val?
 
 
På bilden syns min morfars mor Karolina Johansson ta för sig av julmaten 1961. Hon är en av de som jag gärna velat ha en egen minnesbild av. Hon dog 1964 när jag var nio år. Men hon finns i mitt DNA och det är jag glad för. Jag har inte släktforskat på ett bra tag och känner att börjar bli dags snart. Passar ju perfekt nu när vinden tjuter runt knutarna.
 
 
På vårt middagsbord vecka 6 - 2021
 
Måndag
Hemlagad pizza med morotstomatsås, veganost och ananas
Tisdag
Pasta "carbonara" med svamp
Onsdag
Rödbetspuckar, potatismos och gröna ärter
Torsdag
Grönsakssoppa med äppelkaka som dessert
Fredag
Auberginelasagne
Lördag 
Libanesiskt ris, sojakorv och remouladsås
Söndag
Kikärtsgryta med pressad potatis
 
Veckans matbrödsbakning blir som vanligt ett surdegsbröd men idag när ugnen ska värmas till pizzagräddningen blir det även bröd med skållat rågkross i. Därför står nu krosset och svalnar innan allt ska blandas med övriga ingredienser. 
Imorgon kommer en ny leverans av matvaror och innan det blir det kylskåpsstädning. Det är ett lite trevligare jobb än det som ska ske nu om en stund. Jag ska rensa avloppet i källarens badrum men det är bara att bita ihop och ta tag i det. Alla synliga rör ska bli så fina så för det är ju som bekant insidan som räknas.
 
 

Kommentera inlägget här :