Kauralastut

 
Igår regnade det hela dagen, ja hela dygnet. I Malmö kom det mer än 50 mm. Det är en hel del vatten och betyder 50 liter per kvadratmeter. Hade allt detta fallit på en timme skulle det vara ett stort skyfall men som tur var tog det många timmar på sig. Alla våra vattentunnor är nu fyllda till bredden.
Min att-göra-lista för den närmaste tiden består av både inom- och utomhussysslor men igår valde jag endast sådant som kunde utföras under tak.
Utsortering av gamla jobbpapper tycks ta evigheter. Pärmar som innehåller sådant som ska kastas, kastas, kastas och kanske sparas. Minnen som dyker upp från mina olika arbetsplatser, elevers namn som flyger förbi och stannar till en stund när sorteringen pågår. Hur gick det för dem och har de det bra? Ännu återstår mycket att rensa bort men det går framåt.
 
Kauralastut och matbröd
När det är regnigt och ruggigt ute passar det bra att få upp värmen i köket med bakning, ugnen gör underverk. På min lista hade jag noterat att matbröd, äppelkakor och havrekakor skulle bakas den här veckan. Två limpor rågsiktsbröd blev det och då använde jag ett recept från Lindas bakskola. Dubblera gärna receptet och få två limpor lika snabbt som en. Här är receptet
 
Äppelkakor blev det inga igår, jag har däremot plockat fram ingredienser för att göra några nu. Det har inte blivit många äpplen på vårt eget träd i år men de lär räcka till dagens kakor.
 
Så till lite kvällslyx en regnig tisdagskväll i augusti. Min sambo som är född i Finland (Åbo) brukar uppskatta när här serveras finska rätter och bakverk. Jag som brukar veganisera olika recept behövde inte göra det själv den här gången då detta dök upp i tidningen VEGOs sommarnummer. Resultatet blev lyckat!
Kaura betyder havre och lastut spån eller flis. Alltså en havrekaka som vi på svenska kallar för havreflarn. Jag halverade receptet och fick då 20 stycken kakor som var ca. 8 cm i diameter.
Provsmakningen skedde med havreglass och en klick fruktkompott till en mugg kaffe.
 
Här är receptet med de mängder jag tog. Använd en våg så blir mängderna mer exakta!
 
Kauralastut
ugnen 190 grader
20 kakor
 
70 g havregryn
60 g strösocker
15 g vetemjöl
2 krm bakpulver
1 krm salt
50 g kallpressad kokosolja
50 g naturell yoghurt (gärna havre)
 
  • Blanda alla ingredienserna i en skål.
  • Låt smeten stå 15 minuter i kylen.
  • Klicka ut smeten i 1 msk stora klickar på bakplåtsklädda plåtar. Jag hade 10 klickar per plåt. De ska ligga glest för de flyter ut.
  • Grädda mitt i ugnen ca. 12 minuter. Ytterkanterna på kakorna ska bli bruna.
  • När kakorna svalnat stelnar de i mitten så ta inte bort dem från plåten för tidigt. 
 
 
 
Taggar: Finska havreflarn, kauralastut;

Kommentera inlägget här :