Måndag vecka 16

Våren är här med sol och värme och det är underbart!
Igår klippte jag gräset för första gången och en gräsmatta har även vertikalskurits för att minska på mossan som växer där. Det japanska körsbärsträdet blommar och jag håller tummarna för att det vanliga körsbärsträdet överlever flytten till en bättre växtplats.
 
 
Nu är det fullt upp med trädgårdsaktiviteter och det är en skön känsla att på kvällen ha tröttat ut kroppen med bra aktiviteter, valkar i händerna, någon speta i ett finger, skitiga byxknän och soltecken i ansiktet (eller så är det bara smuts). Igår fick jag utlopp för min styrka genom att riva och demontera ett fallfärdigt och fult gammalt plank. 😉Det har dolt en glesväxande häck mot en granntomt och ska nu ersättas med ett nyare plank.
 
Bort med det gamla och upp med nytt.
De gamla planksektionerna fyllde några kärror och ska nu vidare till tippen.
 
Tomatplantorna som växer i köket rusar nu snabbt upp i höjden och några har redan planterats ut i växthuset och med lite tur blir det lika god skörd som förra året. Men vår trädgård innehåller inte bara ätbara ting utan idag ska det sättas fröer som ska locka och ge kärlek till bin. Igår kunde jag se att det formligen kryllade av surrande humlor och bin i det blommande rosa trädet, bin behövs det många av så måtte en blomsterrabatt glädja dem.
 
För någon vecka sedan gjorde jag apelsinmarmelad som blev mycket lyckad så ikväll blir det ytterligare en omgång som ska kokas. Efter att jag skurit de sköljda apelsinerna i grova bitar kör jag dem i en matberedare. Massan kokas sedan med vatten och socker. Förra omgången hade jag saften av en citron med i marmeladen, men idag har jag tänkt mala en limefrukt tillsammans med apelsinerna. Bilderna är från marmeladkoket tidigare i april.
 
Apelsinmarmelad
ger ca. 1,8 liter färdig marmelad
 
1 kg apelsiner
saften av en citron eller limefrukt
5 dl vatten
800 g socker (jag tar hälften syltsocker och resten vanligt)
 
  1. Tvätta frukterna med en borste eller svamp.
  2. Dela i klyftor med skalet kvar.
  3. Finfördela bitarna i en matberedare.
  4. Lägg massan i en kastrull och häll på vattnet samt citronsaften.
  5. Koka upp och låt sedan koka försiktigt utan lock i 30 minuter.
  6. Rör lite då och då så det inte bränner i botten.
  7. Rör därefter ner sockret, lite i taget och fortsätt koka försiktigt i 15 minuter.
  8. Kolla att marmeladen är färdig genom att ta en klick av den på en tallrik. Gör ett spår i marmeladen med en sked och se om marmeladen flyter ihop igen. Om den gör det ska den koka i ytterligare 10 minuter.
  9. Förbered burkar som ska vara riktigt rena.
  10. Fyll burkarna med marmelad och sätt på locken.
  11. Förvara burkarna upp och ned så håller sig marmeladen bättre.
  12. Förvara svalt och mörkt.
 
 
Taggar: apelsinmarmelad;

Kommentera inlägget här :