2 portioner havregrynsgröt

Som jag bestämde mig för igår kokade jag gröt till dagens frukost och det hemgjorda lingon/äppelmoset var så gott till. Jag åt förstås inte båda portionerna som kokades utan en liten tallrik fick hönorna - som de dissade direkt. Resten hamnade i en matbrödsdeg. Degen innehöll gröt, torkade äppelbitar, rågsikt och vetemjöl, vatten, rapsolja, jäst och salt.Två stora limpor blev det som ikväll skivades med skärmaskinen innan det hamnade i frysen.
Det regnade hela förmiddagen, inga mängder men tillräckligt för att jag skulle välja inomhussysslor. Flera krukväxter omplanterades i rymligare krukor och ny jord så de kan fortsätta att trivas. Jag tittade också på senaste avsnittet av programmet, "Det sitter i väggarna", på SVTplay. Är man som jag intresserad av historia och släktforskning men även gamla hus, renoveringar och byggnadsvård är det här en passande programserie. Avsnittet jag såg idag var från säteriet Åbylund i Västmanland.
 
Nu när hösten är här känns det som att min egen släktforskning måste komma igång och få ny luft under vingarna. På lördag var det tänkt att några i släkten på pappas sida skulle träffas på Torpa stenhus utanför Borås men vi har fått avboka den träffen och hoppas att den kan bli av till våren. Det där Coronaskräpet har ställt till det för många. Min bror och jag som är arrangörer och håller i träffen hinner å andra sidan gräva lite till i våra egna släktväggar.
Torpa Stenhus

Kommentera inlägget här :