Söndagsfrukost i havrens tecken

En vecka med havre i centrum har snart passerat och idag sattes punkt med en god havrefrukost. Imorgon återgår allt till vårt normala tillstånd igen och jag måste köpa en ny påse havregryn då det bara finns några gryn i botten på havreburken kvar.
Jag får fundera ut vilken nästa utmaning ska bli men först en normalvecka alltså.
Söndagsfrukost i vårt hus
Vi startade dagen med havre för hela slanten. Havregrynsgröt med lingonäppelsylt , kaffe med havredryck i och mango/havredryck i glaset. Bröd med havre i som bakades av pizzadegen igår och på det havrepastej med ättiksgurka och paprika. En helt vegansk och god frukost. Min nya Muminmugg som kom i fredags invigdes och har nu efter disken fått en plats i Muminskåpet.
Det finns inte mycket som slår en tallrik gröt på morgonen. Om man sedan vill ha sylt eller en smörklick i är upp till var och en. Observera att etiketten på burken är felvänd. Det beror på att jag förvarar burkarna upp och ned.
Pastejen på brödet gjorde jag igår och det är ett bra alternativ till leverpastej. Jag använde en liten springform som köpts på barnavdelningen på Ikea. Här är receptet som lätt kan jobbas vidare med i form av olika smaksättningar.
Havrepastej
ugnen 175 grader
en form som rymmer ca 5 dl
 
1 liten finhackad gul lök
1 msk rapsolja
2½ dl växtbaserad grädde (gärna havre)
1 dl havregryn
2 tsk torrjäst
½ dl ströbröd
2 krm timjan
2 krm oregano
1 krm salt
 
  • Sätt på ugnen och smörj formen om den behöver det.
  • Fräs löken i oljan tills den får lite färg.
  • I en skål blandas sedan löken med resten av ingredienserna och blandas väl.
  • Häll smeten i formen och baka pastejen mitt i ugnen ca 45 minuter.
Det har varit ett skönt höstväder idag med lite skurar ibland. För att våra små hönor ska kunna vara ute mer i sin hönsgård satte T. ett tak över ännu en del av deras gård idag. Det blev kanonbra!
Under tiden han skruvade på hönsgården hjälpte hönorna mig att plocka vindruvor. Mycket uppskattat och gott. Även en del småfåglar passade på att festa lite extra. 
Snorkfröken ser helt bedrövlig ut nu när hon ruggar men snart blir hon fullfjädrad igen.
Idag plockade och rensade jag en stor skål på lite över 3 kg men det finns en hel del kvar att plocka de närmaste dagarn. Det är helt underbart att kunna skörda i sin egen täppa och det var inte bara druvor som fick följa med in i köket idag.
 

Kommentera inlägget här :