Höstens vackra färger

Tog ett varv runt huset i dagens regn och det går inte annat än förundras över de vackra färgerna som alla löv får innan träd och buskar går in i sin vintervila. Hösten är så fin när växtligheten tackar för sig. Än så länge är dagstemperaturen över tio plusgrader i Malmö medan det i norra Sverige finns både kyla och snö.
 
Det är över två månader sedan jag besökte en affär senast men idag gjorde jag det. Tyvärr fanns inte det som skulle inköpas. Då julen snart är här stickar jag raggsockar till mina barnbarn och jag var på jakt efter garn i en speciell färg, men det fanns andra så problemet löste sig.
Jag får en olustig känsla när en butik ska besökas nu i dessa tider och valde att ha engångshandskar på mig då det är en hel del kontaktytor som berörs. Av de kunder som jag såg var det bara ytterligare en person som hade handskar på sig utöver alla anställda som hade det. Att hålla avstånden är en annan sak som det slarvas med och många verkar inte ta situationen vi befinner oss i på allvar. 
 
En sak som är positiv nu är att vi återfått normaltiden igen, eller vintertid som det kallas. Min önskan är att vi behåller den i fortsättningen och slipper tidsomställningen till våren igen. I 40 års tid har vi haft sommar- och vintertid då klockan ska flyttas fram och sedan tillbaka. I flera tidningar kunde följande läsas helgen som nyss passerat:

EU vill att det eviga fram- och tillbakaskjutandet ska upphöra. Enligt ett förslag skulle det genomföras i medlemsländerna senast 2021, men bland annat på grund av coronapandemin har beslutet fastnat i EU:s maskineri.

– Vi har viktigare saker att arbeta med nu under en pandemi, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som ansvarar för tidsfrågan i Sverige.

Alla kan väl ändå inte ha uppgifter som handlar om den pågående pandemin - Ur led är tiden!

Kommentera inlägget här :