Fredagskväll och en massa recept

 
Svart bönbiff i havretekaka, rödbetsdressing, coleslaw och andra grönsaker plus pommes tillagad i ugnen. Detta är min portion, T. tog en dubbel.
 
Kvällens mysmat uppäten, nu ska det bloggas och sedan serveras en liten whisky med grova chips. Dagen har varit bra och en del städning har gjorts. Dels av ett större format i hönshuset nu inför en kallare årstid och ett av mindre format inne i vårt hus. Jag har bakat burgarbröd till kvällsmåltiden i form av havretekakor och sedan gjorde jag vegoburgare av bönreceptet som jag presenterade här för några dagar sedan. Då använde jag en bönmix och idag blev det svarta bönor. Både bröd och burgare innehöll havre så även idag klarade jag veckoutmaningen. Det gjorde jag igår också eftersom jag då bakade frökex med havre i. Nu återstår två dagar med havreätande. 
De smarriga bönbiffarna steker jag ganska tunna då de smakar bäst så. Sedan kan man ju lägga två på varandra om en tjockare biff önskas. Här är receptet jag använde.
Bönbiffar
ca 3-4port.
1 förp. kokta bönor av valfri sort (häll bort vätskan)
1 hackad lök
1 dl havregryn
½ dl ströbröd
2 msk växtbaserad grädde eller mjölkdryck
1 krm peppar
1 msk soja
ev. salt
 
Mixa och blanda allt.
Forma till små biffar och stek i olja.
16 tekakor bakades så nu finns det även bröd till några frukostar förutom till dagens burgare. Tekakorna är goda att rosta till morgonmåltiden
Havretekakor
16 st.
 
5 dl havremjölk
1 pkt jäst
1 tsk salt
1 msk honung
0,5 dl rapsolja
2 dl havregryn 
8-9 dl vetemjöl
  1. Värm ugnen till 225 grader.
  2. Låt mjölken bli fingervarm i en kastrull.
  3. Smula jästen i en skål och blanda med mjölken, saltet, oljan och honungen.
  4. Blanda sedan i det grövre mjölet/grynen.
  5. Ta hälften av vetemjölet och rör ner i skålen och sedan resten av mjölet i omgångar tills degen inte kladdar.
  6. Låt degen jäsa 30 minuter.
  7. Ta upp degen på en bänk och knåda den innan den delas i 16 lika stora bitar.
  8. Rulla bitarna till bullar som sedan kavlas till tekakor och läggs på två plåtar. Nagga bröden med en gaffel.
  9. Jäs en andra gång, ca. 20 minuter.
  10. Grädda mitt i ugnen ca. 10 minuter.
 
Till gårdagens frökex använde jag ett recept som jag plockar fram ganska ofta. Görs det små bitar kallar jag det för kex och väljer jag större blir det som ett fröknäcke. Oavsett storleken som inte är det viktiga är det lättbakat och gott.

Frökex

1 plåt

1 dl havregryn
½ dl majsmjöl
2 msk linfrö
2 msk solrosfrö
2 msk pumpakärnor
2 tsk örtkrydda
 2 msk rapsolja
1 dl kokande vatten
+
1 msk flingsalt
  1.  Värm ugnen till 200 grader. Ta fram en plåt med plåtpapper samt en kavel.
  2.  Blanda alla torra ingredienser i en skål. Vänta med flingsaltet.
  3.  Tillsätt oljan och det kokande vattnet. Rör till en jämn, kladdig deg.
  4.  Lägg ut degen på ett plåtpapper och lägg det andra ovanpå degen. Kavla ut till en kaka som täcker hela plåten.
  5.  Flytta nu degen och det undre plåtpappret till plåten och strö över 1 msk flingsalt.
  6.  Grädda på nedersta falsen i ca. 20 minuter. 


Taggar: bönburgare, frökex, havretekakor;

Kommentera inlägget här :