Munskydd eller ej med glögg och pepparkakor

Tidigare idag var jag iväg till den plats som tar hand om paket och andra försändelser i vårt närområde, alltså i mitt fall ICA-Maxi. Det känns numera ganska olustigt att besöka en plats där mycket människor möts. Men nu var det ett måste då ett paket till ett barnbarn som snart fyller år skulle skickas. När jag ändå var där inhandlades ett häfte frimärken där varje märke nu kostar elva kronor styck. Nog för att det är ok men ändå en häftig höjning. Undrar om postgången blir bättre nu?
I vart fall är paketet på väg, men min egentliga fundering är kring munskydd eller ej. Jag bar munskydd idag och gör det också vid andra tillfällen när ett besök sker inomhus av typen butik. Jag kan konstatera att även om jag inte är ensam om att ha ett sådant så är vi inte många  som har det. Sverige sticker som bekant ut mot många andra länder som vill att invånarna ska bära munskydd vid kontakt med andra. Här sägs att man inte vet om det är verkningsfullt eller ej och att vi ska hålla avstånd, tvätta händerna och använda handsprit som den bästa åtgärden.  Jag är tveksam till att människor skulle bli mer oaktsamma och släppa avstånden för att de använder munskydd så jag känner istället att varför chansa och kör vidare med skydd.
 
Det finns en webbsida som heter forskning.se  där jag hämtat bilden nedan. Där finns en artikel som heter just munskydd eller inte. Läs den gärna! Forskning.se har som sitt uppdrag att se till att resultaten från svensk forskning når ut brett i samhället. Därför publicerar de forskning från olika lärosäten och institut. 
 
Det är inte så dumt att själv läsa vad andra kommit fram till genom forskning och inte bara följa med strömmen. Som bekant kan vatten rinna på flera håll......
 
 
Nu till något helt annat och mer traditionsbetonat. - Glögg och pepparkakor
I vår enkla vinkällare hittade jag en flaska ganska sött hemgjort vin med några år på nacken. Det ska nu upphöjas till adventsglögg. Men innan så sker passade jag på att provsmaka och vinet kommer att göra susen i sin nya tappning. Recept kommer senare.
En annan sak som det ska pysslas med i köket under några timmar är pepparkaksbakning, innan kvällens Bondfilm startas. Det gäller att ta till vara traditioner och nöjen som förgyller vardagen.
 

Kommentarer :

#1: mammatillmirakel.blogg.se

Det här med internethandeln är problematisk känner jag. När man inte vågar shoppa i butiker så köps det mycket på nätet. Problemet är bara att sen ska en del av paketen hämtas och det tvingar in folk på små ytor. 😓

Svar: Hej!Tack för ditt svar!
Internethandel vad gäller mat har jag använt mig av i många år och det har sällan varit några problem. Vad gäller andra varor håller jag med dig då det ibland handlar om just små ytor såsom tobaksaffärer eller liknande. Då kan det bli trängsel som i dessa tider känns extra obehaglig. I vissa fall kan man få paket hem till dörren mot en kostnad och då väljer jag det. Säkerheten får gå främst!
Skrivis

skriven

Kommentera inlägget här :