Mitt hem är min borg

Efter några kalla och regnvåta dagar var det skönt att idag kunna komma ut i solen igen. Klippa lite gräs, rensa ogräs, skörda kryddor och sådant. Inte så att det är sommarvarmt men med en långärmad tröja och en stol i lä smakade en mugg eftermiddagskaffe gott utomhus. Till detta serverade jag vad min mamma brukade kalla för fattigmansbakelser - skorpor.
Jag njuter och är så glad att jag bor där jag nu befinner mig, i ett hus med omgivande trädgård där jag kan gå och prata med blommorna. Ett boende i en lägenhet i ett flerfamiljshus hade inte passat mig nu, till skillnad från då jag var ung och flyttade hemifrån för att studera i Göteborg. 
Året var 1974 och jag skulle börja min lärarutbildning i området Majorna. Ett område med mycket fina trähus som är lite typiska för det äldre Göteborg. En del av mina studiekamrater lyckades hyra rum eller små lägenheter i närheten av seminariet där studierna skulle ske. Jag hamnade i norra delen av staden, 45 minuters bilkörning därifrån. Området hette Rannebergen och ingick i Angered som på några år byggdes upp till ett enormt myller av bostäder och köpcentra lite varstans. Rannebergen bestod av flera hus som byggdes på en höjd och placerades runt så vi hade en jättestor inre yta att röra oss på. Husen hade sju våningar och den första lägenheten jag hade låg på femte våningen och bestod av två rum med ett s.k. minikök. Ett litet kök som var välutrustat men inte hade någon plats för ett möblemang. Helt ny lägenhet och hyran var 224 kronor i månaden. Hela området var beräknat för flera tusen personer.
I första huskroppen till vänster på bilden, någonstans i mitten på femte våningen var bostaden belägen och i det huset blev jag kvar i fem år. Jag hann gifta mig, första dottern föddes, studierna avslutas och premiäråret som lärare göras i grannområdet Hammarkullen. Sedan bar det av på vidare äventyr.......
För några år sedan besöktes Rannebergen igen och då var det nedgånget, skräpigt och ingen plats jag velat bo på. Så har det blivit med många av de s.k. miljonprojekten i Sverige.
 
Detta var mina tankar idag när jag sitter här i solen och har det skönt. Åren går, kraven förändras och just nu är jag mycket nöjd med den borg som finns här.
Att det sedan är en tid med osäkerheter i samhället med bl.a. coronavirus och allt det som följer i dess spår är en annan sak men bara jag håller avstånd och tvättar händerna så har jag kanske turen att få njuta ännu många år.
 
I morgon får vi en ny leverans från MatHem.se och tur är det för nu ekar det på grönsakshyllan i kylen. Det sista som fanns där skar jag ner till middagens nudelwok som ska ätas idag. Så här blev den:
Morötter, olika sorters lök, mangold, chili, selleri, färska kryddor, risnudlar
och stekt tofu samt stekta äppelklyftor. Serveras med en sojasås till förstås.
Matsedel vecka 21 - 2020
 
Måndag
Vegetarisk lasagne
Fanns i frysen sedan en tidigare middag. Jag gjorde en ny sås med hackad mangold
och veganost som hälldes över lasagnen innan den värmdes i ugnen.
Tisdag 
Risnudlar med grönsakswok, stekt tofu och äppelskivor
Se bilden ovan.
Onsdag
Svamp/bönbiffar med pilaffris.
Torsdag
Linssoppa med focaccia
Fredag
Raggmunkar med tångromsröra eller lingon
Lördag
Texmexjärpar, picklad lök och rotsaker i ugnen 
Söndag
Broccoligratäng
 
💕

Alla mor- och farföräldrar älskar sina barnbarn (gör de inte det så är något allvarligt fel). Jag har sex stycken mysiga småttingar i den generationen, fyra flickor och två pojkar. Nu när man inte kan träffas lika lätt som tidigare kan längtan efter de goa kramarna bli väldigt stark. För ett antal år sedan tog min ena dotter den här mysiga bilden på barnen när de satt i vår trappa. Nu fem år senare har de vuxit en hel del och den minsta ska börja i förskoleklass  till hösten. Tiden går fort!

Kommentera inlägget här :