Så kom regnet - tag skydd!

Ett efterlängtat regn kom idag efter en mycket varm period. Jag tog då skydd i växthuset för inomhus var det så kvavt och inte alls lockande. Genom glasväggarna kunde jag följa hur det sköna regnet strilade ner och totalt blev det 3 mm i regnmätaren. 
Det är rogivande med regn och bokläsning på samma gång. Nu återstår 100 sidor i den bok som jag gett mig månaden juni att läsa ut. Boken är mycket bra men då jag har så mycket annat som pockar på min uppmärksamhet har läsandet kommit i andra hand ett tag. Men så är det - allt går i vågor.
Dagens frukost serverades utomhus och visst är det så att man njuter väldigt mycket mera då? Luften, ljuden, dofterna påverkar smaken och det är bara så mycket härligare och speciellt om man är helledig också. Som en krona på våra yoghurtportioner fanns sommarens två första hallon och bara det höjer upplevelsen ett snäpp. 
Hur många hönor får plats i en tunna?
I en trätunna intill platsen där vi sitter härjade tre hönor och grävde ner sig i jorden. Det var deras morgonbad kan jag tänka mig. För någon dag sedan rensade jag ut nästan allt från tunnan för att plantera lite nytt där men nu undrar jag om det är någon idé?
Efter frukosten tog jag beslutet att nu äntligen ska det bli en uppfräschning av husgrunden . Skrapa, borsta och måla var vad jag hade tänkt mig. Men det visade sig att på vissa partier behövdes även lite murande. Så det blev som man säger: Har man inget jobb så..........
På min "attgöralista" fanns noterat att fixa en hussida i juni. Med lite bra musik i hörlurarna var det en bra söndagssysselsättning jag valt. 
Här är en del av den nymålade grunden där den grå färgen känns bra mycket bättre än den gamla, solblekta som gått över i en lila ton. Jag fortsatte mitt uppdrag och när jag kom till hörnet på huset och en sida var färdig - då kom regnet.
Perfekt timing var att T. kom och sa att han fixat kaffe,men det fick alltså bli inomhus. Ett avsnitt av serien Tudors hann vi med också.
 
Efter kaffet blev det växthuset med bokläsande och någon timme senare tittade solen fram igen och det var bara att torka av trädgårdsstolarna för att kunna äta middag på altanen.
Som numera har blivit vanligt finns alltid någon egenodlad ingrediens med i måltiden. Idag var det några små squash och persilja. Jag gjorde falafel av det plus kikärter, lök, kryddor och lte annat. Potatis kokades i klyftor och stektes sedan. Veg. creme fraiche blandades med en örtpesto som sås. 
Maten var god, luften kändes renare och även om det var svalare än i förmiddags kändes det som ett bra avslut på helgen.
Nu är det bara en vecka kvar för T. att jobba innan han har semester och det ska bli härligt att få några veckor ledigt tillsammans. Semester på hemmaplan blir det och kanske någon utflykt där man kan hålla avstånd som rekommendationerna faktiskt är.

Kommentera inlägget här :