När första omgången fläderdryck....

..... är fixad, då är det sommar på riktigt.
Att få börja dagen med att äta frukost ute i solskenet är så underbart. Igår köpte jag en solros för att förhöja sommarkänslan ytterligare och idag lyste den ikapp med juicen i glaset. 
Efter frukosten gjorde jag andra färgstrykningen på vårt nybyggda plank så nu är ännu en somrig plats färdig i trädgården. Bakom den utskjutande plankdelen växer ett fläderträd där de första blommorna slagit ut. Dagen var därmed mogen för att göra fläderdryck. Det är viktigt att niga och tacka trädet när man plockat blommor så det gjorde jag förstås. (skrock)
 
Till en liten sats med dricka använder jag 30 blomklasar och då blir det 2 liter dryck som sedan kan spädas innan den ska drickas. Jag kommer att göra mer men idag hade jag inte citroner till en större sats.
Flädersaft
Ingredienser
30 st fläderblomsklasar 
2 tunt skivade citroner
30 gram citronsyra
800 g socker
2 liter kokande vatten
Varva allt i en hink och låt det stå övertäckt i ett kallt utrymme i 3dagar.
Sila sedan saften och häll upp i plastflaskor och förvara i frysen.
 
 

Taggar: flädersaft;

Kommentera inlägget här :