Några timmar senare

Så var det det där med att ta dagen som den kommer.....
Trist väder med skurar, vindar och icke-sommarvärme. Har ändå varit ute och plockat lite i trädgården men gav efter ett tag upp och satte mig vid symaskinen istället. Började zickzacka linnetygets kanter så de inte ska trassla sig. Så kom ett meddelande på mobilen om att sonen med familj befann sig på Eriksgården för att äta lunch och sedan ämnade plocka bär. Ville jag ha hem lite sådant?
Så klart, hallon fick vi knappt några på våra buskar i år och jordgubbarna åts upp så fort de mognade.
Någon dryg timme senare kom leveransen med bär av bästa kvalitet och därför fick jag ta dagen som den kom. 15 liter jordgubbar och 1250 gram hallon i mastodontstorlekar.
Nu har här kokats hallongubbsylt och rabarbergubbsylt på några liter bär men merparten har skivats och lagt i frysen. Sådant är kökslycka!
Till kaffet efter vår middag serverades skivade jordgubbar med smulad sockerkaka och havreglass. Så enkelt och gott! Tre jordgubbar, en halv skiva kaka och lite glass, mer behövs inte för att vardagsnjuta. Imorgon blir det skivade jordgubbar på frukostyoghurten, mums!
 
Första boken avslutad
Sju är böckerna till antalet i den episka serien om systrarna i en familj som söker sitt ursprung efter att deras adoptivfar dött. Första boken läste jag färdigt idag och den handlar om äldsta systern Maia. Boken utspelar sig vid Genèvsjön, i Paris och Rio de Janiero i nutid men även 1927. En central händelse är den enorma kristusstatyn som ska uppföras på berget Corcovado i Rio och de personer som ska utföra detta.
Då jag läser om monumentet Cristo Redentor på Wikipedia där även bilden ovan är hämtad får jag bl.a. veta att det till viss del är byggt av Skånska Cement, och att betongen i fundamentet kommer från Limhamn i Malmö.
Boken var av sträckläsarsorten och nu när jag ska ge mig in på del två är förväntningarna högt satta.
Taggar: Sju systrar;

Kommentera inlägget här :