Tulpandagen

Vad kan lysa upp i hemmet bättre när julen städats bort än en vas med tulpaner? Inte bara frukt och grönt att äta är viktigt för hälsan utan även vackra blommor att se och lukta på. Till min frukost idag placerade jag därför tulpaner i mitt blickfång och dessutom är det tulpandagen som har utsetts av Blomsterfrämjandet. Varje år den 15 januari, kom ihåg det!
I eftermiddags var jag chaufför åt T. som skulle till en vårdinrättning för en ögonoperation. Snabbt utförd med laser men det är inte lämpligt att köra bil själv och inte heller så lustigt att åka buss efter en sådan åtgärd, därför körde jag. Under tiden han behandlades besökte jag ett mindre köpcentra i centrala Malmö. Tänkte passa på att fönstershoppa lite och kanske köpa nya strumpor då det behövs. Men det var inte många butiker kvar utan de flesta lokalerna var tomma, tillbommade eller höll på att tömmas. Butiksdöden finns i många städer och ger centrum som ekar mer och mer i saknad efter det som en gång fanns i husen. Istället åker vi till stora butikskaserner i ytterkanterna av våra samhällen.
Det fanns inte någon klädbutik kvar i det aktuella köpcentrat så därför blev det inga nya strumpor. Kvar fanns en ICAbutik, Lidl, ett apotek, en hälsokostbutik, några mindre matställen och frisörer. Vid dörren till centrats parkeringsgarage fanns en skylt som berättade att centrat snart skulle byggas om, för vilken gång i ordningen undrar jag då och kommer kunderna tillbaka?
 
Innan vi for iväg till city hade jag förberett middagen och skalat potatis till moset som skulle göras. Resten gick snabbt att tillaga när vi kom hem igen. På tallrikarna hamnade förutom potatis- och blomkålsmos även pankopanerad tofu och en remouladsås. Smarrigt!
För att kunna göra såsen hade jag köpt pickles vilket jag aldrig köpt förut. Den finhackades och blandades med mjölkfri fraiche/gurt, curry, salt och peppar. Jag är säker på att resten av burkens innehåll kommer att användas för den här såsen var verkligen en hit.
 
Remouladsås
2 port.
1 dl mjölkfri fraiche eller yoghurt
½ dl pickles som finhackas
½ tsk curry
salt 
peppar
 
 
Taggar: remouladsås;

Kommentera inlägget här :