Fundering över en sopsortering

Håller som en del kanske läst, på med utsortering av sådant jag samlat på mig som lärare. Någon pärm varje dag är målet att jag ska tömma på sitt innehåll och idag blev det tre pärmar. Bra va!
En lärarkalender som bestod av plastpärmar, små plastfickor, papperssidor och en metallspiral fick jag dela upp i sina beståndsdelar. Allt skulle sopsorteras på rätt plats, självklart.
 
När jag stod vid diskbänken och pillade med att få bort metallbitarna som jag först klippt med en avbitartång började jag att fundera på något jag läste tidigare idag .........
 
Jag läste och tittade på SVT Nyheters sida : 
"Regeringen beräknar att plastskatten efter införandet i maj ger intäkter på 2,1 miljarder kronor för 2020 och därefter 2,7 miljarder årligen."
Vidare läser jag på Regeringskansliets sida.
 
Alltså, våren 2020 kommer bärkassar av plast att punktbeskattas med 3 kronor per kasse. Detta klubbades idag av riksdagen. Det övergripande målet är för att minska nedskräpning i naturen och havet. Så långt hänger jag med och tycker att miljöskäl kan vara bra. Men vart kommer skattepengarna att ta vägen? Ska de användas till diverse olika miljömål som forskning, testande av alternativa produkter i samhället och liknande eller ska de beräknade 2,7 miljarderna årligen användas till något helt annat. Om det nu är en punktskatt tycker jag att det skulle gå till miljöåtgärder och inget annat.
 
Personligen köper jag mycket sällan bärkassar av plast. I min jackficka ligger alltid en bärkasse av tyg som kan änvändas gång, efter gång, efter gång.......
Varorna som jag köper via internet levereras till oss i papperskassar som returneras för att användas gång, efter gång, efter gång.......
 
Tänk det fanns en tid då man köpte ägg i vanliga papperspåsar.
Då inte glödlampor och andra prylar var inplastade.
När man gjorde sina inköp i en korg tillverkad av rötter eller grenar.
Det fanns en tid då sopsortering i ett huhåll delades upp i Gödselsopor och Skräpsopor. 
Det fanns en tid då vi inte hade hade någon plast alls.
 
Men då var då och nu är nu och det får vi skatta för.
 
 

Kommentera inlägget här :