Maten får sköta sig själv när jag är upptagen

När jag är som mest uppe i och vill fokusera exempelvis på släktforskning är det skönt att ha enkel mat. För äta måste vi ju även sådana dagar. Nu menar jag inte mat inköpt på någon speciell matkedja och inte heller en låda micromat, nej hemlagad mat som sköter sig hyfsat på egen hand. Igår var en sådan dag.
Under en tid har jag samlat på mig källmaterial från kyrkböcker och liknande för att få ihop en släkthistoria som berör två systrar som föds i Småland 1826 respektive 1841. Ett antal generationer senare gifter sig en ättling från ena systern med en ättling från den andra systern. Brudgummen var en halvbror till min pappa och parets barn blev mina kusiner. Det är en speciell känsla att kunna knyta ihop berättelsen och förstå hur allt hänger ihop.
Nu är gårdagen arbete slutfört och publicerat på vår släktsida, tillgänglig att läsa för de som kan komma in på den. Nu vänder jag blad och påbörjar nästa historieresa.
 
Min bror och jag delar intresset för släktforskning och förbereder nu släktens andra större träff. Den här gången blir det hösten 2020 på en plats där några i vår släkt höll till för flera hundra år sedan. Vi håller träffen på Torpa Stenhus i Västergötland. Torpa är känt sedan medeltiden och det första Stenhuset från omkring år 1470 lät riksrådet Arvid Knutsson bygga. Han är en anfader till oss. Det ska bli så häftigt att ha träffen på Torpa!
 
 
 
Ugnsrostade rotsaker med tillbehör
ugnen 225 grader
 
Valfria rotsaker och grönsaker i bitar
läggs i en oljad ugnsform och
saltas samt peppras.
Jag kryddade även med 
paprikapulver och oregano.
Lite olja stänks över.
På toppen placeras valfria tillbehör som
korv, köttbullar, halloumi eller strimlad kyckling.
Jag tar förstås vegetariska alternativ och igår blev det sojachorizo.
( Förpackningen skulle innehålla 4 st men jag fick 5.)
Maten sköter sig själv i ugnen och det tar 25-30 minuter.
En gång under den tiden kan det vara bra att vända runt lite i formen.
Min låda innehöll potatis, palsternacka, squash, paprika och lök.
 
 

Kommentera inlägget här :