Inhopp

Igår blev det ett inhopp på min senaste arbetsplats. En dag med hemkunskap var helt ok då jag känner eleverna och miljön. Det är inte som att hoppa in som vikarie på en okänd plats.
Tidig morgon kändes väl sådär men efter en tallrik havregrynsgröt och en mugg kaffe gick det lättare.
Hämtade nycklar hos vaktmästaren som gav mig mitt ganska nyss återlämnade nyckelkort med orden: "Du kan behålla det för vi behöver dig säkert fler gånger och då aktiverar jag bara kortet." Jaja det är inte lätt att få vikarier idag så jag förstod hur hon tänkte.
 
Dagen bestod av tre längre undervisningspass, två med årskurs 9 och ett med årskurs 8 så nu har jag lite extrapengar att få så småningom. Inte alls tokigt!
Niorna bakade grötbullar som blev mycket uppskattade då de senare mumsade på dem med ost, paprika och ärtskott på. Åttorna fick göra pajer med en fiberrikare deg och restinnehåll. De gjorde alla möjliga varianter på sina pajer. Hela dagen kretsade kring att göra bra val när maten ska väljas, minska sitt matsvinn och så klämde jag in lite näringslära också. Det var faktiskt riktigt kul att återkomma för trots allt har jag haft ett yrke som jag trivdes med.
 
Grötbullar
6 st
ugnen 225 grader
 
1 dl havregryn
2 dl vatten
Välj en kastrull som är stor nog för att användas som degskål också.
Koka ihop i 2 minuter till en gröt.
Ta sedan bort kastrullen från värmen.
25 g fast matfett
Lägg fettet i gröten och låt det smälta .
1 dl mjölkdryck
Mjölken tillsätts och allt ska sedan bli fingervarmt.
12 g jäst
Smula ner jästen i den fingervarma grötblandningen.
1 tsk salt
1 msk sirap eller honung
rörs ner i gröten som därefter blandas med mjöl till en deg.
Cirka 4 dl vetemjöl
Blanda ner mjölet i omgångar och knåda sedan degen en stund.
 
JÄSNING 1
Om möjligt låt degen jäsa 30 minuter eller
snabbjäs i ett varmt vattenbad i 15 minuter.
 
UTBAKNING
Knåda först degen en stund och dela den sedan i 6 bitar. Forma bitarna till runda bollar.
Placera bollarna på en plåt och platta till dem lite.
 
JÄSNING 2
Ställ gärna plåten i närheten av en varm plats och undvik drag.
Jäs under bakduk i 15 minuter.
 
GRÄDDNING
Mitt i ugnen 12-14 minuter.
 
Sedan är det klart och en härlig bröddoft sprider sig i köket och kryper förmodligen ut genom dörren så även andra får lust att baka. Receptet är lätt att ändras till en större sats men om man vill låta barn baka passar den här lilla satsen perfekt.
Jag brukar koka extra mycket gröt (vilket jag även gjorde igår här hemma) och utgå från min grötrest till bakning. Då är det bara att värma den till fingervarmt först.
 
Taggar: grötbullar;

Kommentera inlägget här :