Förena nytta med nöje

Så var det dags att angripa strykhögen igen. En timme per månad brukar jag avsätta för detta men i januari blev det inget sådant gjort så därför straffade det sig idag. 
Men, det gjorde inget för under de två timmarna som jag strök hann jag samtidigt se två serieavsnitt på SVT-play.
De båda avsnitten jag tittade på var från säsong 1 av Min fantastiska väninna. Våren 2017 började jag läsa första boken av fyra som handlar om vännerna Elena och Lila där mycket utspelar sig i Neapel. De övriga tre böckerna lästes också. De skildrar väninnorna från barndomen och genom livet. Författaren Elena Ferrante har inte bara fångat mig utan många, många med sitt sätt att skriva. HBO har filmatiserat första boken och den andra lär vara på gång. Nu när serien visats på SVT finns den även tillgänglig på deras Playkanal. Men det gäller att vara snabb för de tre första avsnitten tas bort om några dagar. 
 
 
Fredagsmys
 
Fram med våffeljärnet, riv potatis och blanda till en smet och våffla sedan potatisvåfflor. Vi serverade med tångrom, rödlök, havrefraiche och lite till. T. åt även några med lingonsylt. Det var inte alls så konstigt för potatisvåfflor är i stort sett våfflade raggmunkar.
 
Potatisvåfflor
ca. 6 våfflor
 
250 g riven potatis 
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 krm peppar
2½ dl havremjölk eller annan mjölkdryck
¾ dl rapsolja
 
Börja med att riva potatisen och pressa ut vätskan från den.
Blanda alla torra ingredienser i en skål.
Vispa ihop med mjölk och olja.
Blanda slutligen i potatisen.
Våffla.
Smörj  gärna våffeljärnet då och då.
 
 
Taggar: potatisvåfflor;

Kommentera inlägget här :