Semestervecka

Den här veckan har jag sällskap av T. som har semester. Sol, värme, bokläsande i vilstolar och annat lugnt har det mest varit och det är ju inte så tokigt.
Våra äpplen har börjat mogna och idag gjorde jag äppelkräm till lunchen -  med stekpannebröd till, som är så gott.
Krämen gjorde jag av äpplen som fick behålla skalet vilket ger en rödaktig färg när den kokar. Kanelstången som kokade med var så skör att den gick sönder men de små bitarna var ändå inte för stora för att äta. En perfekt lunch i sommarvärmen. Receptet på brödet kommer i slutet av det här inlägget.
Igår hade vi squash/äppelpannkakor till lunchen och imorgon blir det, nej det vet jag faktiskt inte än. Våra luncher består oftast av rester men middagarna planerar jag en till två veckor i taget.
Ett av mina barnbarn sände en bild på sin första egenodlade squash och därför tillägnar jag mitt recept på pannkakorna till henne och kanske har hon lust att testa det någon gång.
Här visar Linnea sin fina squash och det syns ytterligare någon som är på gång.
Squash/äppelpannkakor
2 - 3 port.
 
2½ dl vetemjöl
½ tsk salt
lite svartpeppar
½ tsk paprikapulver
150 g grovt riven squash
1 rivet äpple
4 dl mjölk ( jag använder havremjölk )
2 ägg ( jag använder 1 msk chiafrön istället )
 ½ dl rapsolja 
 
Blanda och vispa alla ingredienserna i den ordning som de står i receptet.
Klicka i lite margarin eller olja i stekpannan och hetta sedan upp den.
Ta inte för mycket smet i pannan och sänk värmen till medelvärme efter en stund.
När ovanytan stelnat vänds pannkakan så det blir fin färg på båda sidorna.
Det här blir pannkakor som blir lite som raggmunkar. Så goda!
 
Igår när jag satt och rensade druvor fick jag en "genialisk idé" som presenterades för T. och nu ska bli verklighet. (Det är så vi jobbar.)
Mellan våra altandörrar finns en hög bänk där ved förvaras och på bänken ovanför dukar jag fram mat och dryck när det ska festas här. Jag har den här sommaren saknat en arbetsyta typ utekök som är i en bra arbetshöjd. När det är är varmt brukar jag stå vid vårt vanliga plankbord och förbereda mat eller baka men nu ska alltså min önskebänk bli verklighet. Ska bli spännande att se slutresultatet!
Stekpannebröd
4 st.
 
2 dl vetemjöl
 ½ tsk bakpulver 
2 krm salt
½ tsk kumminfrön (valfritt)
1 msk rapsolja
½ dl vatten
 
Allt blandas till en deg i den ordning ingredienserna står.
Degen delas i 4 delar som sedan kavlas ut till tunna kakor.
Stek sedan varje kaka för sig i någon minut per sida. 
Man kan ha lite fett i pannan men då blir brödet kladdigt.
Jag steker därför utan fett.
Brödet får mörka fläckar när de är färdiga.
 
Taggar: squash/äppelpannkakor, stekpannebröd;