Studiedag i morgon

Det går inte att påstå att jag direkt jublar inför morgondagens studiedag. Under alla dessa år jag jobbat i skolans värld är det väldigt få sådana dagar som gett mig en behållning värd namnet. Det fanns en tid i början av min yrkeskarriär då studiedagarna handlade om förkovring och möten med ämneskolleger. Då kunde studiedagarna ha viss betydelse för jobbet.  Men man ska aldrig sluta förvånas för tänk om jag får en riktigt stor wowkänsla just i morgon. 
 
Idag har jag varit ledig och ägnat en hel del tid åt att läsa i gamla husförhör. Jag har en riktigt stor knut som bara måste lösas kring en person som föddes 1784 i Östergötland och sedan hamnade i Nättraby i Blekinge där han dog 1827. Anteckningen om honom i dödboken berättar att han jobbade som en arbetskarl men jag vet också att han var en avskedad sjöartillerist. Dödsorsaken var frossa och han blev 45 år (?).
Förr var det vanligt att man dog av frossa eller feberfrossa och med det menades för det mesta att man fått malaria. Det sista kända fallet av malaria inträffade på 1930-talet. Men då vi fick bättre bostäder, mera hygieniskt och dikade ut sumpmarker där malariamyggen trivs så försvann de från landet. Måtte de inte återvända.
 
På bordet....
Morotsbollar med jordnötssmör och saffranspasta
Tofubitar i dragonsås med råris
 
Jag undrar hur en person på 1800-talet hade reagerat om de fått en tallrik framför sig med det vi äter idag. Hade de varit skeptiska eller vågade man sig på nyheter? 
Vi äter som bekant först med ögonen och tilltalas ofta av färgglad mat. Sedan ska maten dofta gott och gärna vara bekant. Trots det är det bara 15-20 olika rätter de flesta varierar med på sina tallrikar. Men med allt utbud som finns idag skulle vi nästan kunna äta olika rätter varje dag. Mat är för mig inte bara ett näringsintag och bukfyllning utan mat är ett intresse där belöningen är att få njuta varje dag.
Gårdagens tallrik var morotsbollar och saffranspasta. Pastan var en rest sedan dagen innan och den var bara att värma upp i såsen jag gjorde. Receptet på morotsbollarna finns på Vegomagasinets receptsida. Istället för att mixa jordnötter använde jag jordnötssmör.
 
Dagens måltid bestod av råris som är aningen grövre men även näringstätare än vanligt ris. Till det serverades en gryta med tofu, lök, mangold (dagligen) morötter, tomat, havrefraiche, havregrädde och kryddor. Jag testade för första gången att riva färsk gurkmeja. Den ger fin gul färg men inte så mycket smak. Gurkmeja sägs ha antiinflammatoriska egenskaper och ingår bl.a. i kryddblandningen curry.
 

Kommentera inlägget här :