Sensommarvarm söndag

Det här är Nalles hus.
Det är en sen eftermiddag och jag sitter på altanen, i solen som sakta försvinner bakom grannens tak. Det har varit härligt med en njutardag efter veckans omväxlande väder. Igår var jag med yngsta barnbarnet på en Nallekonsert i Malmö Live Konserthus. De körde tre fullsatta föreställningar med pedagogisk musikförmedling av Beethovens musik. Malmö Symfoniorkester kan det där riktigt bra! Vi satt på första bänkraden vid den andra föreställningen. Barnen fick gissa namnen på de olika instrumenten, blunda och gissa varifrån musiken spelades och sjunga Nallesången som Gullan Bornemark skrivit. Efter en timmes häftig musik bjöds barnen på prinsesstårta. Nalle råkade fylla 30 år just igår.
Beethoven däremot levde för väldigt många år sedan (1770-1827) och gjorde redan som sjuåring sitt första publika framträdande.
På vägen till centralen där vi skulle ta bussen hem igen stoppade en man oss. Han undrade varför det var så många barn omkring oss. Jag berättade då om den uppskattade Nallekonserten.
- Det är bra, sa han, att barnen får lyssna på riktig musik.
Jag kunde inte annat än hålla med men lade till att det är bra om det finns olika alternativ när man vill lyssna på musik.
Väl hemma igen plockade jag fram den första klassiska skiva jag själv köpte för måååånga år sedan.
Det var då man hade skivspelare och det finns ingen inkopplad här i huset numera så det fick bli en Spotifylyssning istället. Tiderna förändras.
 
Lunchen idag blev skördepizza
 
 
Så härligt det var att sitta ute ännu en måltid innan kylan tar över helt.
Två pizzor gjorde jag av den lite grövre men snabbakade sorten. Med en bakpulverdeg gick allt så mycket snabbare och var fantastiskt gott med en nykokt grönsaksröra på och veganost på toppen.
Osten har jag köpt på Coop och den är gjord av kokosolja är glutenfri, sojafri och mjölkfri. Lite åt parmesanhållet och supergod. Den smälte dessutom bra på pizzan vilket inte alla veganostar gör.
Skördepizza
2 st enligt bild ovan
ugnen 225 grader
 
Degen:
2 ½ dl vetemjöl
1 dl havregryn
2 tsk bakpulver
 ½ tsk salt
1 msk olja
½ dl havreyoghurt
½ dl havremjölk
 

  • Värm ugnen och lägg bakplåtspapper på två plåtar.
  • Blanda alla torra ingredienser i en skål.
  • Tillsätt sedan resten och blanda ihop snabbt.
  • Lägg en klick av degen på varje plåt och kavla ut den tunnt.
Toppingen
Fräs ihop lite blandade grönsaker i en stekpanna och krydda väl.
Jag tog :
1 hackad gul lök
400 g finfördelade färska tomater
2 stora färska champinjoner
några hackade mangoldblad ( går att ta spenat )
1 msk hackade oliver
salt
peppar
färska kryddor som 
basilika och timjan
 
Efter att den frästa toppingen fått koka ihop lite i stekpannan sprids den 
ut på bottnarna och sedan är det ostens tur.
1 dl ost per pizza tycker jag är lagom.
 
Gröna fingrar
 
Jag har inte mått helt 100 idag (som man säger) och därför har det inte blivit så många sysslor utförda som jag hade tänkt. Ett av våra äppelträd klippte jag och hoppas att det uppskattades och att trädet därmed får ny växtglädje. Vitlök planterade jag oxå och det har jag aldrig testat innan. Ska bli spännande att se resultatet.
 
Lite omplanteringar blev gjorda i växthuset. Basilikan som växt hela sommaren toppade jag för några veckor sedan och nu hade det bildats fina rötter. Nu har jag några nya basilikaplantor på gång. De kommer så småningom få flytta in till köksfönstret.
Samma sak hade jag gjort med lavendel som planterades ute i olika rabatter. Jag ska även beskära mina övriga lavendelbuskar men det får bli en annan dag.
Sedan fick svärmorstungan äntligen flytta till en större bostad. För många år sedan fick jag svärmorstungan av min mamma. Den var då liten men har nu bildat en större familj. Det är en lilja som tillhör sparrissläktet och växer vilt i Sydafrika.
De blommar med en tunn stängel som får kladdiga sötdoftande blommor. Min svärmorstunga har blommat flera gånger men mamma berättade när jag fick den att hon aldrig lyckats få sina att blomma.
De gula bladen kastade jag bort och resten delades upp i tre olika krukor med ny jord som nu är nya växtbostäder i våra fönster. Återstår att se om det blir några blommor framöver.
 
 Vad står på bordet i morgon?
Ja, inte en katt som det gjorde på altanen när jag tittade ut i morse.
 Enligt min planerade matsedel inleds veckan med:
 
Måndag
Morotsbollar med jordnötssmör i och saffranspasta till
Tisdag
Tofu i dragonsås med råris och coleslaw
Onsdag
Kikärtsgryta med grönsaker och tunnbröd
 
Välkommen åter!

Kommentera inlägget här :