Hemma på våran gård

Jag kan nästan se Tjorven när hon står framför farbror Melker och tjatar på honom. Men nu syftar jag inte på Saltkråkan utan på VÅR gård här i Malmö.
Trots att det inte är så stor tomt i kvadratmeter räknat så är nästan varje yta planerad för att användas optimalt. Odling sker främst i pallkragar och växthus finns både två i pallkrageformat och ett större. Det är så härligt att nu på hösten kunna gå ut och plocka ihop egenodlade grödor och sedan tillaga i köket. Redan nu har jag börjat planera för det som ska planteras nästa säsong. Jag njuter!
En skördestund kan exempelvis resultera i följande: 
Dagens middag bestod av persiljestuvade morötter, potatis och falafel. En del var trädgårdsodlat, annat inte. Stuvade morötter var en vanlig vardagsrätt när jag var barn. Det var när konserverade, tärnade morötter var populära, alltså innan frysta grönsaker slog igenom. Idag tärnade och kokade jag morötter som finns precis utanför köksdörren. Stuvningen bestod av havregrädde och persiljan var från det egna kryddlandet. Detta är lycka!
Havrestuvade morötter med persilja, kokt potatis, falafel, tomater och trädgårdspäron.
 
I väntan på hönsen....
Det verkar vara strejk i hönsgården som ska leverera våra kycklingar. Inte ett enda ägg har de lagt de senaste veckorna har vi fått veta.
När det väl kommer hyregäster till vårt hönshus gäller det att de inte kan rymma och att inte obehöriga kan ta sig in i deras gård eller hus. Därför har v nu satt skydd runt gårdens reglar och även börjat placera stenar runt allt.
T. håller på med inredningen av huset. En korkmatta har lagts dit och sittpinnar har satts upp. Nästa steg är att egna små krypin/reden ska fixas.
 
 
Vårt dagliga bröd
Hembakat bröd är så gott och ungefär en gång i veckan passar jag på att baka för vårt husbehov. Idag blev det grova hålkakor med rivet äpple i. Det var de sista av det som fanns på våra egna träd. Förra året fick vi massor av äpplen men det här året var det minimalt eftersom frosten tog de flesta blommorna i våras.
Jag fick ihop 5 dl rivna äpplen som blandades i degen som också innehöll rågkross som först kokats i vatten för att bli som en gröt. För övrigt var det inga konstigheter i degen. Provsmakade varsin hålkaka  gjorde vi till söndagskaffet i eftermiddags. Hålen hamnade i frysen tillsammans med resten av brödkakorna.
 
Hålkakor med rivet äpple, växthusodlad paprika och veganost samt björnbärsmarmelad.
Grova hålkakor
18 mindre eller 12 större
ugnen 275 grader
 
Koka först 1 dl rågkross i 2 dl vatten i 5 minuter.
Riv äpplen, gärna med skalet på, så det blir 5 dl.
Smält 100 g matfett.
Tillsätt 5 dl havremjölk
Blanda därefter allt som nu förberetts.
 
Smula ner 1 paket jäst och blanda så det smälter.
1 msk honung är bra för jäsningen.
Därefter är det dags för
1 tsk salt och 
2 tsk kardemumma eller kanel.
Nu är det mjölets tur.
Först 3 dl grahamsmjöl och sedan
så mycket vetemjöl som behövs tills 
degen inte är kladdig längre.
Jäs i 30 minuter.
 
Dela sedan upp degen och kavla till runda kakor.
Ta ut ett hål i mitten och nagga kakorna.
Jäs på en plåt innan det är dags för gräddning i den 
mycket varma ugnen. 
Det tog 10 min. per plåt för mina hålkakor.
 Observera hålen i högra hörnet.
 
Taggar: grova hålkakor;

Kommentera inlägget här :