Bäckahästen och Gribshunden

Bilden på Bäckahästen tog jag i juni 2019.
 
Den står där borta på kullen vid Trollsjön i Ronneby Brunnspark. Fantasihästen som kallas Bäckahästen, den som man skrämde barn med förr.
 
"Håll er borta från honom då han lurar barn att sitta på sin rygg. Sedan försvinner han ljudlöst ner i vattnet och barnen med honom".
 
 
Så låter historien som liknar de om Näcken och Sjörået som många känner till. Berättelser som skulle inge respekt för vattnets förförande krafter.
 
Vid ännu ett besök i Blekinge i somras, var jag i Ronneby som är min mammas födelsestad. I den fina Brunnsparkens omgivningar finns mycket att titta på och njuta av. När jag idag plockar fram foton som togs kan jag ännu känna hur varmt och skönt det var den där dagen och hur fåglarna sjöng när T. och jag tog en vandring i den vackra miljön.
På en informationstavla fanns följande vers att läsa:
Jarl Hemmer var en finlandssvensk författare och poet som levde mellan 1893 och 1944. Nog har han fångat den sinnesstämning som kan vara behaglig och skön att minnas. Speciellt i dessa tider då det ibland kan vara lite väl oroligt i samhället vilket skuggar de stilla stunderna.
 
Gribshunden
 
Bilden på Gribshunden tog jag i augusti 2019.
 En annan historia än den om Bäckahästen som dock är sann är den om skeppet som förliste utanför Ronnebys kust för mer än 520 år sedan. Skeppet var danskt precis som Blekinge på den tiden. Skeppet låg för ankar då det började brinna för att sedan explodera och sjunka. Kung Hans var inte ombord men många av hans dyrbarheter och inte minst mannskap miste livet. Fantasifiguren som satt i stäven på båten ser ut som en drake eller något liknande och den har bärgats. I augusti fick jag och några släktingar äran att titta på den då den befann sig i ett förrådsutrymme. Nu har man börjat dyka för att få mer information om det som kan vara ett av världens bäst bevarade 1400-talsskepp.
Planerat är också att bygga ett nytt museum i Ronneby där fynd från bl.a. Gripshunden kommer att visas upp. Det blir alltså fler besök i Ronneby för att följa den spännade historien om skepper som är samtida med Christofer Columbus skepp Santa Maria och Vasco da Gamas fartyg São Gabriel.
 
 
 
Här finns mer att läsa:
 
 
Taggar: Bäckahästen, Gribshunden;

Kommentera inlägget här :