Kaninmat?

   
 
Det odlas och säljs en väldig massa pumpor varav många blir till lyktor. I år har jag inte köpt någon utan nöjer mig med den pumpaljuslykta jag har i keramik. Den ger ett varmt fint sken runt sig. Man kan ju hoppas att de som köpt pumpor för att göra lyktgubbar använder inkråmet till soppa, pajer eller kakor. Sådant är gott, men att kasta innehållet är ett onödigt slöseri. Pumpakärnorna är förresten goda att rosta i ugnen och använda som snacks.
 
Satt och tittade tillbaka på en blogg jag hade 2000 - 2001 och där delade jag med mig av ett recept på en god morotssoppa. Det receptet kan mycket väl användas till en pumpasoppa också eller så tar man fiftyfifty av pumpa och morötter.
 

Morotssoppa till 4 port.

Skala 5 stora morötter och skär dem i tunna skivor. Koka dem mjuka i 8 dl grönsaksbuljong.  Mixa dem sedan med en mixerstav. Tillsätt 2½ dl matlagningsgrädde samt 1 msk pressad citron och 2 msk finklippt kryddgrönt. Smaka gärna av med egna favoritkryddor.

Servera soppan med ett gott matbröd.

Ikväll är jag ensam vid middagsbordet och passade då på att se ett avsnitt av Solsidan. Det går inte att komma ifrån att serien har sina poänger och igenkänningsfaktorn finns där. Avsnittet handlade bl.a. om skolklassen som skulle sälja kryddor och marinader för att få ihop pengar till en klassresa. Själv har jag beställt några lådor knäckebröd av ett barnbarn till deras resa.
 
Våra räkningar har jag också hunnit betala idag och tänk vad skönt att kunna ha banken hemma i datorn och slippa köa på en post eller bank som det var förr. Jag passade också på att rensa ut lite i gamla pärmar och snart är det dags för stora städningen efter mitt yrkesverksamma liv. Alla bra-ha-tips jag sparat på mig, till mina lektioner så de skulle skulle vara omväxlande och roliga,känner jag inget behov av att spara på längre. Nu ska det beredas plats för andra intressen!


Taggar: morotssoppa;

Kommentera inlägget här :