Gammal kärlek rostar aldrig

Har du varit på kollo?
När jag var i femårsåldern och bodde i Nässjö var jag på så kallad dagkoloni en sommar. Tillsammans med en massa jämnåriga barn tog en buss oss till "landet" där vi fick tillbringa hela dagen tills bussen tog oss hem igen på kvällen. Detta pågick några sommarveckor och jag minns det som positivt med bad, lekar och andra aktiviteter samtidigt som det innebar en fostran av oss. Mat fick vi också. Jag minns när det regnade och vi fick varm choklad med limpsmörgås och ledarna visade kasperteater (dockteater) för oss barn. 
 
Kollo är ju som ett läger men inte ett där alla har samma intresse som idrott eller scouter. Alla barn idag skulle må bra av att vara på kollo någon vecka på sommaren. 
MIna bröder var också på kollo eller barnkoloni som det heter. De fick vara iväg flera somrar och då på helpensionat. Någon gång under perioden de var iväg kom resten av familjen på ett eftermiddagsbesök.
För en dryg vecka sedan gjordes ett besök på Öland. Jag har berättat om det i ett annat inlägg. Min faster och farbror som var med då tog oss till en plats som heter Stora Rör för att visa där de var på kollo i mitten av 1900-talet. Barnkolonin skapades av Majblommeföreningen i Nässjö redan på 1930-talet och användes ända till 2010. Den kallades för Nässjögården men även Ölandsborg. Det var inte bara barn som fick tillbringa tid där utan det var även sommarhem för husmödrar som behövde ha ledigt ibland. Men de var såklart där på olika tider. :)
Det finns en bok om som heter Ölandsborg och om intresse finns går det att få information om den via länken i bilden. Bilden visar hur huvudbyggnaden såg ut när det drevs koloni där av Nässjö Stad.
 
 
 
2012 såldes den gamla kolonin till en privatperson som nu driver en verksamhet där som heter Pensionat Strandhagen.Här en länk till den verksamheten.
 
När vi var på platsen för lite drygt en vecka sedan berättade faster och farbror att de träffades på kolonin i slutet av 1940-talet. En viss förtjusning uppstod redan då och nu har de varit gifta i sextio år.
Så (lite) gammal kärlek rostar aldrig.
Det var starka vindar från havet när bilden togs men vad gör väl det?
 
Taggar: Nässjögården;

Kommentera inlägget här :