Rivna morötter istället för kött - skojar du?

Så sa några 12-åriga elever idag när de skulle laga mat i hemkunskapen. Nej, jag skojade inte.
Den här pastasåsen är alltid lika kul att låta eleverna göra för deras första reaktion är nästan alltid likadan. De vågar inte tro att det blir gott, om ens ätbart. När sedan maten står på bordet sprids så mycket positiva ord.
En flicka sa idag att hon egentligen inte gillar någon sås till spagetti, en kille sa att det var så viktigt med ketchup osv. När alla hade ätit upp sina egenlagade portioner fick de gå fram till tavlan och göra ett streck vardera för att visa hur de gillade maten. Den först så skeptiska flickan sa att jag inte fick titta när hon gjorde sitt streck. Sedan gick hon och visade det längsta strecket som var hennes. Killen med ketchupen undrade om jag skulle bli ledsen om han satte ett negativt streck. Jag svarade att det skulle jag inte, då alla bör visa vad de verkligen tycker. Även han var jättenöjd trots att han inte fick någon ketchup.
Nästan alla var helnöjda med dagens måltid som bestod av tagliatelle och en pastasås med rivna morötter i. Endast en elev gillade inte såsen men sa att hade de bara varit halva mängden morötter hade den fått ok.
Receptet vi använde finns på ICAs receptsida HÄR
 
På skolan där jag jobbar några veckor till är måltidspersonalen mycket tydliga med budskapet att mat ska ätas och inte kastas. Det här hade de hängt i skolans matsal idag. Mycket tänkvärt!
En IPhone 11 kostar cirka 13000 kronor så liknelsen är hur bra som helst och gör förhoppningsvis att eleverna förstår att mat är pengar. Sedan finns ju en massa andra aspekter att väga in i att lägga upp på en tallrik för att sedan kasta i en soppåse.
 
 
 

Kommentera inlägget här :