Avveckling pågår

Räknar ner för att om några veckor lämna mitt yrkesverksamma liv. Men in i det sista och kanske framförallt i år ska allt ske på bästa sätt. Därför är det som vanligt en hektisk tid med summering av terminen som ska leda till de betyg som eleverna tagit steg efter steg till under några månader. Speciellt årskurs nio är vetgiriga kring betygen som de behöver för att söka till olika gymnasieutbildningar. När jag for hemåt från jobbet igår slog det mig att det var fyra och inte fem veckor kvar till jullovet och jag kan inte förstå vem som knyckt den femte veckan som jag så väl kan behöva för att hinna med alla förberedelser inför betygen. Samtidigt hör det till vanligheterna att den där stressen kommer i slutet på året. Så det är bara att bita ihop.
 
Sedan, när terminen är över, ska jag ha sovmorgon och njuta extra av varje dag med att frilansa med allt möjligt, innan pensionen tar vid i juni 2020. Ska bli så skönt!
 
The Crown
Den ena serien efter den andra avlöser varandra vid våra kvällssittningar. Oftast blir det ett avsnitt per kväll och just nu ser vi tredje säsongen av The Crown. Den handlar om 1960-talet, det politiska maktspelet och livet kring den brittiska drottningen Elizabeth II.
Som motvikt till den här serien följer vi även den om The Tudors och den engelske kungen Henrik VIII:s regeringstid under 1500-talet. För min del repristittar jag på den senare som har ganska många år på nacken som TV-serie (2008- 2010). 
Tur att det finns streamingtjänster.
 
 
 
Det var ett tag sedan jag återberättade något ur
Abraham Ekerholms dagbocksanteckningar från 1792.
Nyfiken som jag blev bläddrade jag fram dagens datum det givna året och det visade sig vara en torsdag. Så här skrev Abraham:
 
"Det har idag slenat i vädret, både i anseende till köld och frost.
Jag stod upp kl. ½ 8 och var klädd kl. ¼ till 9 då Probsten kom in och hämtade mig till CaffeBordet. Kl 9 gick jag med Probsten till stärbhuset, då jag Continuerade med Bouppteckningen och upptecknade alla fodringar, dermed jag hade att sköta ända till kl. 7 i afton. - Ibland alla andra som anmälte fordringar på Stärbhuset hade Darin ock en artig fordran för en Bonde: Han uppwiste en sedel som aflidne Carl Schonberg utgifwit till samma bonde af innehåll at Schonberg af honom skuldsedlar på sammanräknade 100 RiksDaler, emot förbindelse att antingen återställa sedlarne eller svara för full valuta. Dessa skuldsedlar voro ej i stärbhuset tillfinnandes så blev detta skälmstycke updagat, emedan den Bonden till hvilcken Schonberg lemnat beviset kom ock tillkännagaf: at han af Schonberg fådt sine penningar och således ej har något at fodra, men at Darin narradt sedlen från honom och lofvat halvera om vinsten.-"
 
Vet du vad slenat är?
Det betyder att det börjat töa.
 
Jag tycker det är så underhållande att läsa om helg och vardag från en svunnen tid i Malmö. Likheterna finns och problemen tycks vara i mångt och mycket desamma som i nutid. Att det sedan är lite ovana ord, uttryck och stavningar förstärker bara charmen i den gamla dagboken.
 
 
 
Potatisgratäng rödbetsbiffar och frästa champinjoner med purjolök och äpple.
Mitt tips består idag av att använda det recept du brukar till en potatisgratäng.
Men....
Koka den skivade potatisen och hackad lök i en blandning av matlagningsgrädde och mjölk i en kastrull så den mjuknar till hälften. Häll sedan upp den varma potatisen i en ugnsform, krydda som vanligt, lägg på lite ost och strö över några matskedar ströbröd.
Gratängen blir snabbare färdig i ugnen än om den påbörjas med rå potatis och ströbrödet ger en lite krispig yta. Jag använder som vanligt bara växtbaserade produkter - du gör ditt eget val.
 


Taggar: potatisgratäng;

Kommentera inlägget här :