Svampbiffar, får det kallas så?

Fick leverans från Mathem.se i torsdags. Min vana trogen valde jag att köpa en kasse grönsaker av andrasortering och samma med frukt. Andrasortering är verkligen inte skräpvaror utan kan betyda en liten prick, aningen för mycket mogen eller bara att en förpackning blivit bruten för att plocka bort den frukt eller grönsak som inte platsar längre. Det vanliga har tyvärr varit att rensa bort och kasta när det kommer nytt till butiken som ser fräschare ut. Skandal!
I veckans grönsakskasse fanns bl.a. en förpackning fina champinjoner. De skulle användas idag.
 
För någon vecka sedan tipsade min ena son om svampbiffar som han gjort. Perfekt tänkte jag och letade fram länken han sänt mig. Jag valde att steka mina biffar istället för att fritera, vilket går precis lika bra och är betydligt bättre på många sätt. Några andra justeringar gjorde jag också. Resultatet blev lyckat och gott.
 
Muskotkryddat potatismos med hackad spenat, rabarberchutney och 
champinjonbiffar.
 
 
8 biffar
 
1 tsk olja
250 g färska hackade champinjoner
 1 mellanstor lök
1 klyfta vitlök
---
2 msk vegansk mjukost  (gärna med tomatsmak)
3 msk vetemjöl
2 msk solroskärnor
2 msk ströbröd
1 msk hackad dill
½ tsk salt
1 krm peppar
---
stek biffarna i olja
 
Fräs svamp och lök tills den "vattnat" av sig och fått färg.
Låt sedan svampen svalna ca.10 minuter.
Mixa svampen eller blanda den bara med resten av ingredienserna.
Forma till biffar och stek i olja.
 
Namnet då?
 
Det pågår en hel del diskussioner om att det är felaktigt att använda namnen biffar, bullar eller korvar till sådant som inte är tillverkat av animaliska ursprungsprodukter. Sådant tycker jag är så löjligt och knappast kan orsaka förvirringar om man har koll på vad som köps och konsumeras. Men om det nu är så viktigt är det väl bara att hitta på lite nya namn. Därför kanske mina champinjonbiffar borde heta fritters som i det engelska ursprungsreceptet i länken ovan. Fast nu har jag ju inte friterat dem..... hmmm  
Taggar: Svampbiffar - veganska;

Kommentera inlägget här :