Öppet Hus

28 maj på en skola i Vellinge kommun:
 
Mellan 17.00 och 19.00 var det igår öppet hus på Tångvallaskolan i Falsterbo. Det är en skola med barn i klasserna F-9. En arbetsplats där det sprudlar av glädje till vardags men igår blev det än värre. Det kom syskon, föräldrar och mor-och farföräldrar i mängder. Elever och lärare hade gjort fint och plockat fram allt möjligt som det jobbats med under den gångna terminen. Det var dansuppvisningar, musik och sång, och tävlingar av typen "Vem är smartare än en tredjeklassare" för att bara nämna en del. Utanför skolbyggnaderna svajade flaggorna och det var bara att stiga på!
 
Innanför fönstren längst till vänster i bild befann jag mig. Där har hemkunskapen sina lokaler och där bakades det muffins. Årskurs 9 hade caféverksamhet under kvällen och till den producerade vi 500 muffins. Choklad eller hallon, vanliga, glutenfria, äggfria, laktosfria och veganska. Det var en del att hålla koll på!
Först var det sex elever som bakade och efter en timme avlöstes de av sex andra. Allt gick som smort. Besökare kom och berömde bagarna, de fotograferade och filmade och alla var så positiva. En mamma kom in och sa till mig att hennes son hade aldrig bakat hemma och nu fick hon se en dold talang.
Jag själv var ganska låst vid köket, som det heter, men vid ett tillfälle tog jag med mig en bricka med nybakat på och gick bort till caféet. Vilken kö där stod utanför! Det var väldigt populärt precis som försäljningen av soppa med bröd var i matsalen.
För att få min del att fungera krävdes ett bra recept att utgå ifrån och jag hade förberett med uppvägda ingredienser i skålar som stod framme på arbetsbänkarna. Eleverna fick arbeta en och en för att inte tappa fokus men självklart kunde de vara sociala med varandra ändå. Det var lite som "på riktigt". 
Sista gruppen gjorde grovdisken och sedan tog jag finliret när de lämnat skolan för dagen.
20.15 satte jag mig i bilen och for mot Malmö -trött men nöjd! 
Som lön för mödan har elever och lärare ledigt idag därför blev det en välförtjänt sovmorgon.
 
 
Taggar: Chokladmuffins;

Kommentera inlägget här :