En bit på väg och ta en kaka till

Tisdag och ledig dag, eller undervisningsfri iaf. Mulet ute så det kändes perfekt att  börja knyta knyta ihop säcken / säckarna inför betygen som snart ska sättas. Många är eleverna som vill ha bästa betyget och det ska de få - sitt bästa!
Ännu återstår många timmars funderingar innan betygen manglats fram den 9 juni. Sedan är det för sent, men just nu känner jag att läget är under kontroll. Den 13 juni är det skolavslutning för eleverna där jag har min anställning.
En paus gjorde jag när matvaruleveransen anlände. Så smidigt det är att bara ta emot i dörren och sedan plocka in varorna där de trivs bäst.
En annan paus gjordes då jag snabbt fixade en mjuk kaka som sedan avsmakades när T. kom hem från jobbet. Det blev en vegansk sockerkaka med lite riven kokos i. Äggen ersattes med aquafaba som är spadet som blir när kikärtor kokats. Köps konserverade kikärtor kan det spadet användas. Mjölk- och smöralternativ användes också förstås.
Kakan blev väldigt god och fick följa med ut i trädgården för en fotostund vid den nyinköpta alunroten.
Det blev faktiskt en tredje kortare paus under de fem timmarna då jag "skrivbordsarbetade". Det var när jag vattnade tomater och annat i växthuset. Den första minigurkan är nästan klar för skörd men får vänta någon dag till innan den ska avnjutas. Så roligt det är att se resultatet av eget arbete!
 
Vegansk sockerkaka med kokosflingor
ugnen 175 grader
Smörj och bröa en sockerkaksform som rymmer ca. 1½ liter.
 
75 g margarin (mjölkfritt)
1 dl aquafaba
1½ dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 nypa salt
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
½ dl kokosflingor
1 dl havre- eller mandelmjölk
  1. Smält margarinet och låt det svalna.
  2. Vispa aquafaban med sockret så det blir pösigt.
  3. Blanda de torra ingredienserna i en egen skål innan de blandas med det nyss vispade.
  4. Rör, inte vispa, i mjölken och den svalnade margarinet. 
  5. Häll upp smeten i den smorda sockerkaksformen.
  6. Grädda mitt i ugnen ca.35 minuter.
 
 
Taggar: Vegansk sockerkaka;

Kommentera inlägget här :