Semesterdag 1

Idag har det varit min första semesterdag den här sommaren. Så ljuvligt det kändes att få vakna utan en klocka som brummar. Solen lyste och det var varmt och därför blev det frukost i en grön trädgårdshörna. Några sidor lästes i en bok, fåglarna kvittrade och flugorna hälsade på och ville gärna dela maten med mig. Så ska en sommardag påbörjas.
Funderad lite över nattens dröm som kretsade en hel del kring min mamma som dog 2017. Är det så att hon i mitt undermedvetna vill tipsa mig om besöksmål och finnas med på den lilla minisemester vi snart tänkt göra i hennes födelsetrakter i Blekinge. Kan vara så!
 
Förra veckan avslutades vårterminen på den skola jag jobbat i Falsterbo. En olympiad är en tradition skolan haft i flera år. Så i onsdags hade årskurs åtta hittat på olika tävlingsgrenar som eleverna från förskoleklasser till sexan deltog i. Den bästa grenen bland många var enligt mig den som bilden nedan visar.
Det gällde att ta ett gelehallon i munnen och sedan spotta ut det så långt som möjligt. Haha, det är inte var dag man får se så många barn spotta ut sitt godis.
I torsdags var det dags för avslutning i kyrkan. En gammal sådan från 1400-talet som var mycket välbesökt av inte bara elever och lärare utan mängder av anförvanter till barnen. Jag tänkte efter när jag senast, som lärare, var på en avslutning i en kyrka och kom fram till att det var många år sedan. Om jag minns rätt var det 1994. Det är ändå något visst med skolavslutning i de gamla vackra byggnaderna.
En bra sak med sommaren är all den goda maten som smakar så mycket bättre (konstigt). Idag blev det hemgjord färskpotatissallad och till det bullar av mixade gröna linser och rivna morötter som blivit över igår. Kostcirkeln för oss veganer/vegetarianer blir lite annorlunda mot den för många andra. Den veganska består av fyra delar. Grönsaker, baljväxter, frukt- bär -nötter och fullkornsprodukter. Sedan lägger vi här i huset till varsin B-vitamintablett varje dag, för säkerhets skull. Det behövs speciellt i mitt fall då jag har lite problem med att ta upp B12 (perniciös anemi).
Mat från växtriket är bara så himla gott och kan vara värt ett piller om dagen. Speciellt som vi i det här huset inte sätter tänderna i några slaktade djur.
I fredags kom en ny smaklåda från Smakbox som nu utökat sortimentet med kyl/frysvaror. Lådan innehåller nya produkter på marknaden och där fanns bl.a. en soja- och kokosfettbaserad gurt som passade bra till tsatzikin vi hade till en medelhavspaj i helgen. Gurten kommer att inhandlas många gånger i sommar - jag lovar.
Det fanns inga färska tomater hemma därför skivade jag lite rädisor på pajen som dekoration istället.
Medelhavspaj
4 port.
ugnen 200 grader
 
Degen blandas ihop av:
3 dl vetemjöl eller annat valfritt mjöl
150 g mjölkfritt smör 
3 msk vatten
 
Tryck sedan ut degen i en pajform och låt den vila i kylen en stund.
 
Fyllningen:
olja att steka i
300 g sojafärs eller liknande
1 gul finhackad lök
2 hackade vitlöksklyftor
2 dl växtbaserad grädde
5 hackade soltorkade tomater
10 hackade oliver
1 tsk rosmarin
1 tsk salt
lite peppar
1 dl riven mjölkfri ost
 
Fräs all lök och färsen i oljan en stund.
Häll på grädden och tillsätt sedan resten av ingredienserna.
Låt det puttra ihop några minuter på medelvärme.
 
Ta fram formen med degen och nagga den. Förgrädda 5 minuter i ugnen.
Lägg därefter i fyllningen och grädda pajen ca. 25 minuter i ugnen.
 
PS......
Pajen passar perfekt till midsommarbordet.
 
I morgon är en ny dag och den ska fångas på bästa sätt.
 
 
 



Taggar: Medelhavspaj;

Kommentera inlägget här :