Midsommarafton fel fel fel

 
Idag är det midsommarstång, dans, grodor, lekar, jordgubbar och snaps som gäller. Familjer och vänner träffas, har kul och minns hur vädret var förr, om tokigheter de råkat ut för och liknande. Kort sagt det är en dag för trevligheter.
Det är bara en sak....
Dagen är inte den rätta.
 
Fram till 1952 var det Johannes Döpares dag på midsommardagen. Det är den kyrkliga högtid som firas till minnet av apostelns födelse. Den dagen är den alltid 24 juni. I våra grannländer som också firar midsommar heter det S:t Hans dag. Midsommarafton infaller dagen innan och där är vi just idag. Men vänta det här stämmer ju inte.  För den 24 juni fyller jag år och det var en midsommarafton det året jag föddes och jag fyller inte år idag eller i morgon. 
Vad hände 1953?
Jo, midsommar kunde ju infalla på vilka veckodagar som helst och på helgdagar skulle man vara ledig. Det här var man tvunget att göra något åt. Så, 1953 och ännu idag infaller midsommarafton alltid på en fredag någon gång mellan den 20 och 26 juni. Allt för att passa våra arbetsveckor bättre! Vem bryr sig sedan om Johannes Döpares dag som infaller den 24 juni och kan vara vilken veckodag som helst men inte är en helgdag längre. Jag tänker på det förstås men som barn tyckte jag mest att det var ett töntigt namnsdagsnamn den dagen. För vem döpte sitt barn till Johannes Döpare? Men det var ju hur barnet i mig som tänkte det förstås.
För övrigt fascineras jag över det midsommarfirande som fanns här i Norden innan det kyrkliga firandet började. 
Det sägs att vi firade sommarsolståndet.Det var mycket magi i luften på midsommarnatten och växtligheten tillsammans med övernaturliga väsen var extra verksamma. Därifrån kommer vår tradition att plocka blommor som ska placeras under kudden. Men bli inte förvånad om du inte drömmer om din prins för det är ju trots allt på fel natt som ritualen utförs.
 
Därmed önskar jag er en
TREVLIG MIDSOMMARHELG
 
 
 

Kommentera inlägget här :