Snöblask

Men se det snöade idag! Visserligen snö med stora inslag av blask men skolbarnen blev som tokiga då det gick att göra snöbollar. Jag höll mig på rätt sida av fönstret och slapp få någon snöig boll på mig. När det var dags att bege mig hem från jobbet blev det nästan med krypfart, som de flesta av oss hade som ville komma hem välbehållna. Ett antal galningar fanns det förstås som bara susade förbi i omkörningsfilen och stänkte stora mängder blask omkring sig. 
Hade lastat med mig påsar med återvinningsskräp på morgonen och tog därför en tur till en avfallsstation innan jag landade hemma. Som vanligt var containrarna väfyllda och när jag turligen lyckades trycka in alla plastemballage, lästa tidningar, plåtburkar och annat tänkte jag på vad skönt det blir när de nya soptunnorna levereras till oss. De lär hamna i våra trädgårdar (Malmö) under våren och sommaren 2019.
Bilden är hämtad från den webbsida som VA-syd har.
 
Att ta hand om sina sopor på bästa sätt är en kunskap som är bra att ha. Anslaget nedan har jag satt upp l trappan ner till vår källare. Det är sopsorteringsregler från 1907.  Vissa likheter med vår tid finns minsann fortfarande kvar.
 
När det är kallt ute är det extra gott med en varm soppa. En sådan gjorde jag igår och använde då som grund ett recept från matbloggen Zeinas kitchen. Bloggen ägs av Zeina Moutada som bl.a. var med i matprogrammet Timjan, tupp & tårta som visades på SVT i höstas. I Zeinas blogg finns massor av god matinspiration och där kan man finna en Libanesisk linssoppa.
På torsdag ska mina elever i sjuan göra en linssoppa men då Zeinas soppa tar för lång tid förändrade jag den lite för att ändå göra ursprunget rättvisa. Så här blev min soppa:
Med olika inspirationskällor och min egen fantasi snickras linssoppan ihop här.
Linssoppa 
2-3 portioner
1 dl röda linser
½ dl ris (gärna råris)
6 dl vatten
½ tärning grönsaksbuljong
½ tsk spiskummin
½ tsk paprikapulver
2 krm svartpeppar
1 tsk olja till stekning
1 liten hackad gul lök
2 msk hackad persilja
ev. extra salt
 
  1. Koka upp linser och ris i en kastrull. Sänk sedan till medelvärme.
  2. Om det bildas skum på ytan tag bort det med en sked.
  3. Lägg i buljongen och låt allt koka under lock, så länge som riset ska koka enl. förpackningen.
  4. Stek under tiden löken i en stekpanna. 
  5. När soppan kokat färdigt tillsätts resten av kryddorna, den stekta löken och persiljan.
  6. Koka allt i några minuter till.
Servera soppan med bröd.
 
Nu återstår att se om eleverna tycker om soppan lika mycket som jag gjorde.


Taggar: Linssoppa med ris;

Kommentera inlägget här :